1. De stora kedjorna måste med
Apple har radat upp ett antal stora kedjor som ansluter sig till Apple Pay från start. McDonalds, Walgreen, Office Depot, Radioshack, Subway och Macy’s är exempel. Listan kan tyckas vara imponerande, men tänk då på vilka som inte är med: Giganten Walmart, till exempel.

Ett betalsystem måste fungera mer eller mindre överallt för att slå på bred front. För att funka med Apple Pay måste butikerna ha terminaler med stöd för tekniken nfc, near field communication. Att byta terminaler i en större butikskedja är en enorm operation.

Relaterat: Apple Pay – hejdå Klarna, hejdå Paypal?

2. Prylarna måste få spridning
Apple Pay fungerar bara med Iphone 6 och Iphone 6+, mobiler som släpptes för bara ett par veckor sedan. Visst har Apple har en unik förmåga att skapa hajp kring sina produkter. Men det kommer ändå dröja innan företaget når den kritiska massa av användare som behövs för Apple Pay.

Först då kan man prata om riktig press på handlarna att ansluta sig.

3. Det måste funka online
Varje tjänst för mobilbevakning ställs till slut inför ett svårhanterat faktum: Betalkort fungerar bra. De är snabba, enkla, tar liten plats i plånboken och får – till skillnad från mobilen – aldrig slut på batteri. De accepteras nästan överallt och fungerar i hela världen.

Så länge man pratar om fysiska butiker alltså. Att använda kort online är fortfarande en bökig historia. Här skulle Apple kunna göra underverk. Om Apple Pay inom e-handel gör betalningar lika enkla som betalningen i App Store så kommer snöbollen sättas i rullning. Det kan etablera Apple Pay som ett fullgott alternativ; se till att användarskaran växer och därmed kratta för tjänsten även i butiker.

Att Apple Pay ska fungera i nätbutiker är än så länge mest ett löfte från Tim Cook. Hur enkelt det blir återstår att se.

Relaterat: Brist på jobb är inte en bugg, utan en feature


Linus Larsson är redaktionschef på Internetworld. På Twitter är han @LinusLarsson.