På Stylepits Facebookssida skriker man ut ”50 procent Mid Season Sale”. Konkurrensen inom modeindustrin på nätet är mördande. Danska Stylepit, tidigare SmartGuy, har efter tretton år med svarta siffor en förlust på 59 miljoner svenska kronor i det senaste bokslutet som slutade i juni i år.

–  Kunderna vill ha fri frakt och fria returer. De har makt och de har vant sig med stora reor. Förutom H&M och Zara är det inga som tjänar pengar, säger Sïmon Saneback, vd på Stylepit i Norden på Scandinavian E-business Camp i Stockholm.

Relaterat: Svensk e-modehandel pressad av Zalando

Lägg till ökande marknadsföringskostnader och låg konverteringsgrad utanför Norden och framtiden ser inte så rosig ut. Men Stylepit har nyligen slagit samman en rad varumärken för att kunna samordna marknadsföringen. De har dessutom flyttat logistiken till Polen för att sänka kostnader och öka servicen.

– I Polen packar vi dygnet runt för att kunna skicka klockan fem på morgonen. I Polen har vi också minskat tiden från inleverans till att kläderna är uppe i butiken till 24 timmar.

Sïmon Saneback

Sïmon Saneback, vd på Stylepit i Norden, hoppas att en omnichannel-strategi och egna varumärken ska vänta förslut till vinst och tillväxt.

Stylepit räknar med att tappa försäljning under innevarande år från 579 miljoner svenska kronor i senaste bokslutet till mellan 491 till 522 miljoner kronor. För att vända utvecklingen vill de bli en del av invesmentbolaget Conceptor som kontrollera flera modevarumärken och fysiska butiker.

– Vi går från pureplay till omnichennel. Och Stylepit måste bli ett eget varumärke som skapar lojalitet.