Det är nionde året i rad som Internetworld listar bolagen som precis håller på att slå igenom. Bland tidigare års bolag på listan finns bolag som Spotify, Videoplaza, Tictail med flera. Här berättar bolagen som toppade listan om framgångarna sedan sist.

Relaterat: Sveriges hetaste digitala entreprenörer 2013


Volumental, plats 1 2013

Volumental utsågs till förra årets totalvinnare för sin spännande teknik och ambition kring att skapa 3D-modeller med hjälp av kosumentteknik som till exempel Xbox Kinnect. Sedan dess har bolaget tagit in tre miljoner dollar i riskkapital och växt från några få till sexton anställda. Men kanske viktigare ändå är att Volumental har hittat sin specifika nisch i hur de vill använda och marknadsföra sin teknik.

– Vi har tänkt igenom vad det är vi ska fokusera på och kommit fram till att vi ska använda vår expertis till att skanna av den mänskliga kroppen för att kunna anpassa olika produkter, säger Mikael Andersson som är produktchef på Volumental.

Det kan handla om kläder, medicinska produkter som ortopediskt specialanpassade skor eller till exempel glasögon.

– Innan industrialismen så vara det mesta av kläder, skor och annat skräddarsytt eller specialgjort för personen som skulle använda det. Idag får en person nöja sig med att välja mellan medium och large. Men egentligen är det mest naturligt att produkter är anpassade till den som ska ha dem.

Nu jobbar Volumental med ett stort projekt som kommer att lanseras i slutet av året där de tagit fram en lösning för en stor aktör i Nordamerika för att skanna fötter hos ortopedkliniker för att skapa så kallade ortoser, det vill säga hjälpmedel som skoinlägg, stöd för fotleder med mera.
Volumental har också under året gjort ett samarbetsprojekt med teknikjätten Intel. På Intels internationella utvecklarkonferens i San Fransisco i september visade de upp ett koncept för hur Volumentals teknik för att skanna av fötter tillsammans med Intels nya djupseende kameror kan användas inom e-handel.

– Att Intel väljer att samarbeta med ett litet företag från Sverige och att de använder oss på scen vid sin stora konferens för att visa upp sin nya teknik är väldigt kul och stort, säger Mikael Andersson.

I samma veva offentliggjorde Volumental att de tagit in 3 miljoner dollar i riskkapital från skandinaviska Moor och Silicon Valley-bolaget Founders.org.

– Vi tror ju att den här tekniken kommer att vara i var mans ficka i framtiden och för att nå ut stort är riskkapital en bra väg att gå. Vår största marknad kommer nog att vara USA och då är det fantastiskt med personer i styrelsen från Silicon Valley med det nätverk och erfarenhet det ger.

– Branschen rör sig snabbare än vi trodde. Tillverkare som till exempel Intel fokuserar mycket på det här området och tillverkare av produkter som skor och glasögon är väldigt sugna på sådana här lösningar.

Teamet har växt från några få personer till 16 personer idag. Och de planerar att fortsätta att växa. Men även om den största marknaden finns i Nordamerika så planerar Volumental att vara kvar med ett stort kontor i Stockholm. En av anledningarna är att det finns gott om duktiga ingenjörer inom datorseende som kommer från de svenska universiteten.

– Vi kommer att vara mer och mer därborta, men vi kommer inte att lämna Stockholm.

– Vi jobbar också aktivt för att få in mer kvinnor i bolaget. Det är något som är viktigt för oss och vi är ett av de mest jämställda startup-bolagen i Sverige sett till antalet anställda.

En utmaning framöver för Volumental är att det än så länge inte är jättevanligt att allmänheten har tillgång till den typen av sensorer som behövs för att samla in den data som Volumentals teknik behöver. Även om det pratas mycket i it-branschen om att många nya datorer, tablets och mobiler kommer att utrustas med djupseende kameror redan nästa år.

– Vi vill att alla ska kunna göra detta i sina hem, men inledningsvis kommer vi att behöva hitta sätt att få ut tekniken också. Som till exempel att den finns i en butik eller hos ortopeden säger Mikael Andersson.

Vad betyder det att uppmärksammas i media som ett spännande bolag?

– Det är inte oviktigt att lyftas fram i media hemma i Sverige. När stora bolag som till exempel Intel ska välja att samarbete med oss så gör de förstås det främst för att vi har en bra teknik, men om vi är uppmärksammade på hemmaplan så ger det en extra validering. Sedan är det förstå roligt för ens vänner och familj och bra för potentiella rekryteringar.

Sida 1 / 3

Innehållsförteckning