Narrative, plats 2 2013


När Narrative hamnade på andra plats i Internetworlds ranking av heta svenska entreprenörsbolag hade bolagets koncept redan gjort succé på Kickstarter och fått en del uppmärksamhet i teknikmedier. Dessutom hade Narrative nyligen tagit in tre mijoner dollar från True Ventures. Men ännu var inte kameran Narrative Clip färdig att levereras och runt 1000 Kickstarter- användare som förbeställt väntade fortfarande med spänning på om Narrative verkligen skulle leverera på sin vision.

Sedan dess har Narrative levererat på mer än ett sätt.

– Vi började med att leverera våra kameror till ungefär 1000 Kickstarter-beställare och sedan sälja dem till allmänheten. Och det har gått jättebra. Vi har haft en fantastisk aktivitet i communityn och vi har nått över 100 miljoner uppladdade bilder i vår molntjänst. Vi har också växt från 20 personer till 36 anställda idag.

Framgången med lanseringen ledde sedan till att Narrative tog in ytterligare 8 miljoner dollar i en runda som leddes av Khosla Ventures, ett av de mest ansedda riskapitalbolagen i Silicon Valley.

– En stor milstolpe är också att vi har öppnat kontor och startat ett bolag i San Francisco så att vi kan anställa amerikaner som kan den amerikanska marknaden och ha support på amerikansk tidszon till exempel. Men det är i första hand ett marknads- och säljkontor. Produktutvecklingen kommer att stanna i Sverige, säger Martin Källström, vd på Narrative.

Nu när bolaget har pengar i ryggen är det viktigaste att fokusera på rätt saker, enligt Martin Källström.

– Den största utmaningen är att prioritera rätt. Vi har en väldigt bra situation nu med trygg långsiktighet i bolaget men då gäller det också att vi lägger fokus på rätt saker. Vi investerar i teknikutveckling och att nå ut med marknadsföring och försäljning i rätt kanaler.

Narrative har idag en deal med Amazon så att deras kameror också säljs via Amazon.com i Nordamerika. Och det är ett viktigt fokus framöver att hitta fler försäljningskanaler.

Ett viktigt utvecklingsområde för själva produkten är algoritmerna som hjälper Narrative-användarna att sålla bland sina bilder, berättar Martin Källström. En Narrative Clip-kamera tar mellan 1000 och 2000 bilder på en dag. Och där hjälper tjänsten användarna genom att analysera bilderna och lyfta upp dem som är bäst eller mest intressanta.

Vad betyder det för er att lyftas fram i svensk media som ett spännande bolag?
– Det är jätteviktigt. Vi är inte ett stort bolag som kan göra stora kampanjer utan medier och sociala medier är vårt främsta sätt att nå ut. Att få uppmärksamhet på hemmaplan är inte minst viktigt för rekrytering. Vi får in väldigt bra ansökningar och det gör vi för att folk känner till oss.