Billogram, plats 5 2013

Billogram är tjänsten som gör det enkelt för småföretagare att fakturera och hålla koll på fakturorna. För ett år sedan var bolaget redan populärt och växte fort. Under året som gått har den snabba tillväxten fortsatt och Billogram är idag en etablerad spelare i Sverige.

– Vi fortsätter ha en snabb tillväxt och har idag nästan 9000 registrerade företag och hanterat betalningar för mer än 2,5 miljarder kronor. Det som vi är mest stolta över är att nästan alla våra kunder kommer ifrån rekommendationer från befintliga kunder vilket borgar för att vår tjänst uppskattas, säger Cesar Sangchi, vd och och en av grundarna till Billogram.

– Vår affärsidé har ju från början varit att ifrågasätta det traditionella sättet att fakturera på där allting sköts manuellt och är analogt för att istället erbjuda ett anpassat alternativ för alla oss som avskyr administration och vill ha en digital process. Det känns som att vi under detta år ännu mer lyckats förankra detta i målgruppen.

Cesar Sangchi och kollegorna har lärt sig mycket på resan men det viktigaste handlar om var de ska fokusera resurserna.

– Den viktigaste lärdomen för oss har varit att det snabbaste sättet att växa på är att bygga en produkt som är så pass bra att kunder ska vilja berätta om den för sina vänner och bekanta. När kunderna berättar om oss för sina vänner blir det så pass mycket mer trovärdigt än att vi själva gör det. Vi har lärt oss att i första hand satsa våra ”säljresurser" på att hitta fler duktiga utvecklare snarare än att ta in en till säljare.

Nyligen stängde Billogram en kapitalrunda och tog in 12,5 miljoner kronor för att fortsätta växa. Under året lanserade bolaget en app för iOS och framöver kommer de att fortsätta satsa mycket på mobilt, berättar Cesar Sangchi.

– Vi jobbar intensivt med produkten och kommer lansera riktigt spännande funktioner inom kort. Sedan kommer det naturligtvis bli en utmaning att etablera Billogram på nästa marknad, det ser vi verkligen fram emot.

Vad betyder det för er att lyftas fram som hett bolag i media?

– Det kändes självklart jättekul att lyftas fram som ett spännande bolag, inte bara för oss som jobbar på Billogram men även våra kunder, partners och investerare. Jag tror helt klart många fick upp ögonen för oss för första gången när Internetworld publicerade listan.

Sida 3 / 3

Innehållsförteckning