19. Oceans

Oceans är ett sätt för dykare och undervattensutforskare att dela med sig av information om platser och äventyr. Genom att samla in och visualisera data vill grundarna synliggöra den dolda världen under vattenytan för både dykare och allmänheten. Oceans är också ett av de mer intressanta bolagen som jobbar med Google Glass för att skapa spännande tjänster och funktioner med den nya tekniken.

Fakta Oceans:
Grundare: Jimmy Reuterwall, Daniel Reuterwall
Grundat år: 2013
Antal anställda: 2
Finansiärer: Privat, pågående.
URL: oceans.io


18. Natural Cycles

Det här är tjänsten både för den som vill undvika en graviditet och den som planerar för att bli med barn. Via en app som med hjälp av menscykelns längd och kvinnans kroppstemperatur förutser när ägglossningen inträffar kan användare antingen veta när det är dags att använda kondom eller försöka tajma intimitet. Natural Cycles är grundat av de två doktorerna i fysik Elina Berglund och Raoul Scherwitzl. Tjänsten vann i delfinalen av LeWeb Startup Tour i Stockholm.

Fakta Natural Cycles:
Grundare: Elina Berglund och Raoul Scherwitzl
Grundat år: 2013
Antal anställda: 4 st
Finansiärer: Affärsänglar.
URL: www.naturalcycles.com


17. Mapillary

Google Streetview i all ära, men inte ens Google är heltäckande. Mapillary är ett försök att täcka upp de vita punkterna på kartan genom crowdsourcing. Bolaget är startat av Jan Erik Solem som annars är mest känd för att ha sålt sitt bolag Polar Rose till Apple. Tanken är att vem som helst med hjälp av sin mobiltelefon ska kunna fota upp en gata och därigenom utöka Mapillarys data. Många ifrågasätte idén när den presenterades – varför skulle någon bemöda sig att hjälpa till? I dag finns drygt fyra miljoner bilder i Mapillarys databas. Tillsammans visualiserar de 13 000 mil. Nej, givetvis kan det inte mäta sig med Google, men räkna med att Mapilary växer vidare. Ett kommersiellt api finns redan på plats.

Fakta Mapillary:
Grundare: Jan Erik Solem, Yubin Kuang, Johan Gyllenspetz, Peter Neubauer
Grundat år: 2013
Antal anställda: 5
Finansiärer: Grundarna
URL: www.mapillary.com


16. Fidesmo

Trots att det är 2014 och allt mer av våra interaktioner flyttar till mobilen och molnet så går de flesta av oss omkring med en uppsjö av kort i våra plånböcker. Och det kommer vi fortsätta med enligt Fidesmo – men vi kommer bara att behöva ett kort. Fidesmo utvecklar ett nfc-utrustat kort som kan ”laddas” med, och ersätta, andra kort som till exempel kollektivtrafik-kort eller passerkort. Fidesmo-kortet kan också kommunicera med din mobil så att du till exempel kan ladda ditt resekort eller uppdatera andra funktioner på kortet. Bolaget riktar sig till en början mot kollektivtrafikaktörer men planen är att på sikt nå en mängd andra branscher.

Fakta Fidesmo:
Grundare: Mattias Eld, Petter Arvidsson, Miguel Cardo
Grundat år: 2013
Antal anställda: 5
Finansiärer: Niclas Lilja, Jan Bosch, Petter Lindström
URL: fidesmo.com


15. Codarica

Att förstå programmering håller på att bli allt mer nödvändigt för att förstå världen. Och överallt talas det om att både skolbarn och vuxna bör lära sig att koda. Codarica är bolaget som vill ta programmeringen till de allra yngsta. Med hjälp av historieberättande och engagerande karaktärer vill de så tidigt som möjligt göra barnen till kreativa hackers som är redo att bygga framtiden.

Fakta Codarica:
Grundare: Sanna Nilsson (CEO), Lovisa Levin (CMO) & Rosalyn Knapp (Product Manager)
Grundat år: 2014
Antal anställda: 4
Finansiärer: Techstars och Disney
URL: www.codarica.com

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

För nionde året i rad utser Internetworld Sveriges hetaste digitala entreprenörer.

Tidigare listor: Sveriges hetaste digitala entreprenörer 2013

Sveriges hetaste digitala entreprenörer 2012

Juryn har i sitt arbete bearbetat cirka 200 nomineringar, samt tagit emot förslag och synpunkter från flera av Sveriges mest framstående företagsinkubatorer, universitet, högskolor, investerare och riskkapitalbolag.

Företagen som kommer med på listan får inte ha varit med på tidigare års listor, de måste befinna sig i startupfas, samt ska använda nätet på ett nyskapande sätt.