För nionde året i rad utser Internetworld nu landets mest lovande startups. Listan bygger på nomineringar från våra läsare, men det är redaktionens beslut vilka företag som platsar och vilka som ska hamna i topp.

Nytt för i år är 30-sekunderspitchen. Man brukar prata om en elevator pitch, en presentation av ens affärsidé som går så snabbt att man hinner dra den om man råkar dela hiss med en potentiell investerare. Vi erbjöd alla bolag på listan att skicka sin egen filmade hisspitch. De som har skickat in en video i tid ser ni här nedan.

Årets lista består av sammanlagt 24 stekheta startups. I dag presenterar vi plats 24 till 15. I morgon fortsätter vi – och varje dag denna vecka presenteras nya bolag.

Vinnaren offentliggörs fredagen den 31 oktober.

/Linus Larsson, Ada Fredelius och Johan Larsson


24. All Binary

Allbinary
All Binary ligger bakom Traffic, ett webbaserat analyssystem där trafikdata från olika system integreras och görs tillgängligt för hela trafikhuvudmannens organisation. I systemet visualiseras krånglig information på ett snyggt och lättfattligt sätt. En tjänst som det helt klart finns en stor marknad för, både inom Sverige när flera företag ska samsas inom en orts kollektivtrafik och på global nivå när olika länders trafik ska samköras.

All Binarys lösningar används idag av bland andra Skånetrafiken, Västmanlands lokaltrafik och Länstrafiken Kronoberg.

Fakta: All Binary
Grundare:Tomas Sareklint
Grundat år: 2012
Antal anställda: 4
Finansiärer: “Våra kunder - vi tror på organisk tillväxt”
URL: www.allbinary.se


23. Bannerflow

Att skapa även de enklaste reklambanners har tidigare krävt många konsulttimmar från designers och utvecklare. Det är något som bolag som Bannerflow ändrar på. Med ett enkelt arbetsflöde kan vem som helst skapa html5-banners som funkar överallt på nätet. Det är en naturlig utveckling där Bannerflow ligger i perfekt position för att växa rejält.

Fakta: Bannerflow
Grundare: Daniel fahlén, Daniel Jacobsson och Emanuel Lundman
Grundat år: 2010
Antal anställda: 20
Finansiärer: “Inte rest något externt kapital alls, varit lönsamma sedan start och byggt företaget med egna intäkter.”
URL: www.bannerflow.com


22. Rêve App

reveapp
Det är något de flesta av oss gör regelbundet: vi står i en butik och kollar in en produkt vi är intresserade av, och istället för att slå till direkt halar vi fram mobilen för att göra mer research innan vi slår till. Är priset vettigt? Finns produkten i andra modeller, färger eller storlekar än det som finns i den fysiska butiken? Vad tycker mina vänner om produkten? Allt detta är frågor som snurrar i huvudet på konsumenter som står inför ett köpbeslut i en fysisk butik. Och det är precis i det här glappet mellan fysisk och digital handel som Rêve kliver in med sin app och försöker knyta ihop de två. Rêve är ett ambitiöst projekt som rider på en tydlig trend där konsumentbeteenden från online- och offline-världen smälter samman och gör shoppingupplevelsen alltmer sömlös mellan olika kanaler.

Fakta Reveapp:
Grundare: Josep M. Nolla, Andreas Wålm
URL: www.reveapp.com


21. Revrise

Webbformulär är kanske inte något av det mest spännade webben har att erbjuda. Men få saker är viktigare för de som driver digitala tjänster eller e-butiker än att formulären fungerar optimalt. Dåligt optimerade formulär kostar både massor av pengar och skapar irriterade användare. Revrise tar sig an denna nisch med bra verktyg och kunskap.

Fakta Revrise:
Grundare: Jonas Karlsson (CEO), Jonas Arnklint (CTO)
Grundat år: December 2011
Antal anställda: 3
Finansiärer: “Våra kunder samt förinvestering från Almi Invest”
URL: revrise.com


20. Rushcast

För den som inte har tid att läsa tidningen – en app som läser upp dem åt dig. Ruschcast gör, typ, podcasts av nyhetssartiklar, reportage eller blogg-texter. Texterna läses in, med trivsamma och välartikulerade röster, och användaren kan välja att antingen lyssna på hela artikeln eller en sammanfattning. Rushcast utsågs till en av 100 finalister i tekniksmagasinet Red Herrings ranking av Europas hetaste teknikbolag. Nu återstår att se om Rushcast lyckas bygga upp ett tillräckligt stort utbud av nyhetskällor. Gör de det har de all potential i världen.

Fakta Rushcast:
Grundare: Johan Baettig och Martin Kanerva
Grundat år: 2014
Antal anställda: 0
Finansiärer: 0
URL: http://rushca.st/


Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

För nionde året i rad utser Internetworld Sveriges hetaste digitala entreprenörer.

Tidigare listor: Sveriges hetaste digitala entreprenörer 2013

Sveriges hetaste digitala entreprenörer 2012

Juryn har i sitt arbete bearbetat cirka 200 nomineringar, samt tagit emot förslag och synpunkter från flera av Sveriges mest framstående företagsinkubatorer, universitet, högskolor, investerare och riskkapitalbolag.

Företagen som kommer med på listan får inte ha varit med på tidigare års listor, de måste befinna sig i startupfas, samt ska använda nätet på ett nyskapande sätt.