För nionde året i rad utser Internetworld nu landets mest lovande startups. Idag: plats 14 - 9.

Nytt för i år är 30-sekunderspitchen. Man brukar prata om en elevator pitch, en presentation av ens affärsidé som går så snabbt att man hinner dra den om man råkar dela hiss med en potentiell investerare. Vi erbjöd alla bolag på listan att skicka sin egen filmade hisspitch. De som har skickat in en video i tid ser ni här nedan.

Här kan du läsa första delen: Entreprenörslistan 2014: plats 24-15


14. Apprl

Ju fler produkter som finns tillgängliga för alla hela tiden, desto viktigare blir personliga rekommendationer för att kunna hitta produkter en verkligen gillar. Det är tanken bakom Apprl. Företaget vill kapa steget mellan att läsa om ett plagg på en blogg till att köpa det i en e-handel genom att flytta e-handelns försäljning direkt till den som skriver om det. Med hjälp av Apprl kan en bloggare bygga sin “egna” nätbutik med varor från flera olika näthandlare. Apprl har bland annat använts av Top Model-deltagarna på deras bloggar, i samband med att serien visades på TV3.

Fakta Apprl:
Grundare: Martin Landén & Gustav Gisseldahl
Grundat år: 2012
Antal anställda: 4
Finansiärer: Jonas Meerits, Daniel Jontén, Fredrik Bentlinger & affärsängelnätverket Propel Capital.
URL: apprl.com



13. Watty

Som ett av de innovativa företagen uttagna till Sting-program under år 2013 satsar Watty på att minska energiförbrukningen i våra hem. Ett område som blir allt viktigare att prioritera i takt med ökade koldioxidutsläpp. Med hjälp av big data räknar tjänsten ut vad i huset som drar mest energi och vilka åtgärder som mest effektivt skulle kunna reducera energiåtgången. Både utförande och syfte känns rätt i tiden.

Fakta: Watty
Grundare: Hjalmar Nilsonne
Grundat år: 2013
Antal anställda: 8
Finansiärer: STEM, VINNOVA
URL: watty.se


12. Relationdesk

Det är länge sedan företag med ambitioner på sociala medier kunde förlita sig på vanliga klienter för sina Twitterflöden och Facebooksidor. Relationdesk är ett av de mer lovande exemplen på mjukvara som hjälper företag att svara rappt och korrekt när kunderna tar kontakt i sociala medier. Grundaren Fritiof Andersson fick tidigt in Teliasonera som kund och partner i utvecklingsarbetet, och sedan dess har det rullat på. I dag kan han räkna även SAS och Panasonic som kunder. Och nyligen skrevs också ett viktigt avtal med jätten Swedbank, ytterligare en aktör som ställer riktigt höga krav på sin digitala kundtjänst. Vi räknar med att Relationdesk blir en av spelarna att räkna med när det gäller sociala medier på enterprisenivå.

Fakta RelationDesk:
Grundare: Fritjof Andersson
Grundat år: 2012
Antal anställda: 4
Finansiärer: Inga externa finansiärer
URL: www.relationdesk.com


11. Qasa

Få marknader är så kaotiska och illa uppstyrda som den för andrahandsuthyrning av bostäder. Det tänker Qasa ändra på. Projektet är i ett tidigt stadium, men sajten är välbyggd och affärsupplägget lovande. Qasa erbjuder två saker: Dels en marknadsplats – tänk ett Hemnet för andrahandshyror. Dels ska Qasa göra affären säkrare genom att gå in som mellanhand. Tänk ett AirBNB för långtidshyror. Lyckas det lär det bli både tryggare och smidigare att hyra ut eller själv hyra lägenheter och hus i andra hand.

Fakta Qasa:
Grundare: Ludvig Persson Lejon, Fredrik Strömsten, Mattias Tosti
Grundat år: 2014
Antal anställda: 7
Finansiärer: Propel Capital, Almi, privata affärsänglar
URL: qasa.se


10. Lookback.io

Att verkligen förstå hur användare använder en digital produkt är ofta helt avgörande för att skapa något riktigt bra. På webben är det närmast rutin med användartester där användare “spelas in” för att utvecklarna ska kunna se hur de interagerar med en sajt eller tjänst. Men detta har varit svårt att göra på mobilen, särskilt för iOS. Det är något som Lookback.io jobbar för att förändra genom att utveckla en tjänst som låter app-utvecklare utföra och spela in användartester på distans. Grundarna har med sig värdefulla erfarenheter från sin bakgrund på Spotify.

Fakta Lookback.io:
Grundare: Jonatan Littke, Nevyn Bengtsson, och Carl Littke
Grundat år: 2013
Antal anställda: 8
Finansiärer: Lakestar, Index Ventures
URL: https://lookback.io

9. Ipiit

Ipiit satsar direkt på marknaden utanför Sverige, med engelskspråkig app lanserad för en amerikansk publik. Tjänsten gör det enklare att välja bort eller lägga till mat som innehåller en viss ingrediens, utan att behöva läsa innehållsförteckningar eller veta vad livsmedlens olika förkortningar står för. Bara att ställa in på det en är allergisk mot och så scanna via mobilen. De två Skåne-entreprenörerna Betty Toth och Rosalie Schill har sedan lanseringen 2011 samlat mer än 40 000 användare av sin tjänst.

Fakta Ipiit:
Grundare: Betty Toth och Rosalie Schill
Grundat år: 2011
Antal anställda: 4
Finansiärer: Hampus Jakobsson, Karl-Anders Johansson, The Gacek sisters
URL: www.ipiit.com

Fakta

För nionde året i rad utser Internetworld Sveriges hetaste digitala entreprenörer.

Tidigare listor: Sveriges hetaste digitala entreprenörer 2013
Sveriges hetaste digitala entreprenörer 2012

Juryn har i sitt arbete bearbetat cirka 200 nomineringar, samt tagit emot förslag och synpunkter från flera av Sveriges mest framstående företagsinkubatorer, universitet, högskolor, investerare och riskkapitalbolag.

Företagen som kommer med på listan får inte ha varit med på tidigare års listor, de måste befinna sig i startupfas, samt använda nätet på ett nyskapande sätt.