Googles nya policy för Adwords innebär skärpta regler för tredjepartsföretag: krav på insyn, förbjudna metoder och krav på kontoregistrering. Den första punkten innebär bland annat att företagen varje månad måste ge sina kunder resultatrapporter med information om kostnader, klick och visningar på kontonivå i Googles annonseringsprodukter. Det måste vara tydligt hur stor del av betalnigen till företaget som går till administrationsavgifter och hur stor del som går till Google.
De förbjudna metoder som Google tar upp innebär att ett tredjepartsbolag inte får garantera topplaceringar på Google eller hävda att annonserna visas utan uppehåll på Google Sök. Den nya policyn innehåller också krav på registrering av konton, så att bara en enda annons per konto visas för ett visst sökord.
Michael Wahlgren, vd på sökmotorkonuslt-företaget Pineberry kommenterar ändringarna så här i en bloggpost: ”De nya villkoren sätter ännu mer fokus på transparens mellan byrån och annonsören. Syftet är såklart att Google vill säkerställa att annonsören har insikt i sin annonsering vilket tyvärr inte alltid är fallet idag.”