Mitt Klarna är ett nytt gränssnitt mot kunderna där alla fakturor från olika e-handlare samlas på ett ställe. Här får kunderna översikt när fakturorna förfaller och de kan förlänga fakturan med tio dagar eller göra om dem till en delbetalning.

– Vi vill göra det så enkelt som möjligt för kunderna. Tidigare har vi fokuserat på själva köpet, nu förbättrar vi för kunderna efter köpet, säger Erik Engellau-Nilsson, kommunikationschef på Klarna.

Relaterat: Klarna får kraftig inkasso-kritik

I våras granskade Svenska Dagbladet Klarna i en artikelserie. Många kunder upplevde att de aldrig fått sin originalfaktura och därför tvingades att betala påminnelseavgifter när de missat att betala fakturan i tid.

– Mitt Klarna har vi arbetat med en längre tid, men det är klart att granskningen skyndade på processen att göra allt tydligare för kunderna, säger Erik Engellau-Nilsson.

Inom en snar framtid kommer kunderna att kunna koppla sitt Klarna-konto till autogiro för att aldrig mera behöva betala påminnelseavgifter.

Tappar inte Klarna en viktig intäktskälla när autogiro minskar påminnelseavgifterna?

– Vi vill främst att kunderna ska vara nöjda. Dessutom så tjänar vi mer pengar på avgifter från handlarna än på påminnelseavgifter, säger Erik Engellau-Nilsson.

Mitt Klarna ger en helt annan översikt över fakturor från Klarna än kunderna haft tidigare.

I framtiden kommer det att presenteras erbjudande från e-handlare på Mitt Klarna utifrån tidigare köp.

Klarna försöker introducera fakturabetalningar inom nya vertikaler utanför den traditionella e-handeln inom media och lokaltrafik. Därför har Klarna på egen bekostnad utvecklat Stockholms länstrafiks nya biljettapp SL-biljetter där resenärerna på några få steg kan betala för enkelbiljetter.

– I framtiden kan jag tänka mig en biljettapp för lokaltrafiken i hela Sverige, säger Erik Engellau-Nilsson.