Stora e-handlare som tyska Zalandos har skämt bort kunderna med fri frakt och fri returfrakt. Idag kräver 51 procent av konsumenterna i Västeuropa fri frakt och fri returfrakt för att handla från utlandet, enligt en ny undersökning från IPSOS som beställts av Paypal.

– Säljer du kläder eller skor i Europa är det nästan nödvändigt med fri frakt och fri returfrakt idag. Särskilt om du är mainstream, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.

Arne Andersson på Postnord menar att e-handlare verkligen måste benchmarka sitt frakterbjudande mot konkurrenterna.

Fraktkostnaden är det viktigaste hindret för utlandsköp anser mer än hälften av de västeuropéer som näthandlat utomlands. De sex största hindren handlar om frakt och avgifter. Det kan jämföras med att var fjärde konsument ser butiker på främmande språk som ett hinder.

Relaterat: Tio saker blivande e-handlare ska kunna svara på mitt i natten

– Det är nödvändigt att benchmarka sig mot konkurrenter i fråga om frakten och våga testa olika erbjudanden. Men du måste ha koll på hur mycket mer du måste sälja för att kompensera för kostnaden för fri frakt, säger Arne Andersson.

Han lyfter själv fram ASOS i Storbritannien som inte har fri frakt, men ändå är mycket framgångsrika.

– Min dotter handlar en del från ASOS och tycker det är värt det även om det kostar vid returer.

Det finns också framgångsrika svenska nischbutiker som Caliroots som går mycket bra i både Tyskland och England utan att erbjuda fri frakt och fri returfrakt. Företaget arbetar dock med relativt exklusiva varumärken där fraktkostnaden inte blir lika stor del av kostnaden.

Fler kräver fri frakt i södra Europa än i norra Europa. Det krävs fri frakt för att trigga ovana konsumenter.

Kraven på fri frakt är högre på mindre utvecklade marknader i söder än på de mer utvecklade i norr.

Relaterat: Jag - en mardrömskund på nätet

– Det har krävts fri frakt för att etablera sig på mindre utvecklade marknader och kunna utmana de stora klädjättarna, Johan Holgersson, commercial director hos logistikföretaget Bring.

Johan Holgersson på Bring hävdar att e-handlare kan ta betalt för frakten om de erbjuder värdeökande tjänster som leveranser samma dag och hemleveranser.

Johan Holgersson menar att e-handlarna måste erbjuda flera typer av frakt, utöver uthämtning i utlämningsställen, såsom leveranser samma dag och hemleverans, för att kunna ta betalt.

– Konsumenterna börjar att värdera fraktkostnaden i förhållandet till alternativet att åka in till stan och handla, säger han.

Johan Holgersson målar upp en bild av e-handlarnas erbjudande som en triangel stående på spetsen. Kunderna erbjuds massor av produkter, en handfull betalalternativ, men ofta bara ett fraktalternativ. Valfriheten är viktig genom hela kundresan, poängterar han.

– Jag tror också att click and collect, att hämta ut i butik, kommer att bli ett viktigt fraktalternativ. Här kan företagen utnyttja sina effektiva b2b-logistik-flöden.