Niklas Zennströms karriär är unik i den svenska teknikvärlden. Från jagad skapare av piratstämplade Kazaa via att bli mångmiljardär efter att – något förenklat – ha sålt Skype två gånger till investerare i riskkapitalbolaget Atomico. I veckan blev han den andre att väljas in i Swedish Startup Hall of Fame, ett initiativ från startuphuben SUP46. Invid hans namn står Spotifygrundaren Daniel Ek.

Relaterat: Fem startup-twittrare du måste följa

Som investerare har han gjort sig känd för att framhäva Sverige och Stockholm som ett av världens främsta områden för teknikstartups. Nyligen släppte han en rapport som kartlade antalet miljardföretag som har skapats per invånare. Det satte föga förvånande Silicon Valley på första plats. Tvåa på listan blev Stockholm. Kanske än mer anmärkningsvärt: Räknar man i faktiska tal så kommer Sverige på tredje plats, efter bara USA och Kina. Detta trots Sveriges i sammanhanget lilla befolkning. Det är bolag som hans eget Skype, Klarna, Spotify, King.com och Mojang som ger detta resultat.
Rapporten fick många att nöjt slå sig för bröstet. Det borde de lägga av med, tycker Niklas Zennström.

– Näst bäst är inte så bra. Man vill vara bäst, säger han.

Bäst skulle i sammanhanget betyda att ha fler miljardbolag per invånare än självaste Silicon Valley.

Relaterat: Han tar in en halv miljard dollar

Kan det hända?

– Ja, vi är inte så långt efter. Får vi två miljardbolag till, i dollar alltså, så slår vi Silicon Valley.

– Inom tre-fyra år kommer vi nog att få ett par bolag som kommer upp i den storleksordningen.

Vilka är kandidaterna? Niklas Zennström nämner Truecaller som han hyllar som ett världsklassföretag. Men så är han också en av företagets stora investerare. Atomico var en av investerarna i rundan som drog in 430 miljoner kronor till Truecaller i oktober i år.

Även bland företagen på SUP46 ser han ett par intressanta, även om miljardvärderingar än så länge bara är en dröm för de flesta i lokalen på Regeringsgatan i Stockholm.

– Jag pratar med dem nu, så vi får se efteråt. Det finns några, tre-fyra bolag, som jag tycker är intressanta.

Pratar med dem för en potentiell investering?

– Vi lär känna dem.

Vad kan svenska entreprenörer bli bättre på?

– En del kanske inte riktigt tittar utanför sina gränser när de börjar. Man kanske försöker göra något utifrån ett svenskt perspektiv istället för att titta utomlands. En del gör något som bara fungerar i Sverige. Sverige kan vara en bra testmarknad, men sedan ska man ut. Det är så man ska tänka.

– Vi är fortfarande lite blyga. När man börjar växa måste man låta resten av världen höra att man är ledare på det man gör. Det är något vi kan vara bättre på. Men generellt är det högre klass här än på många ställen.
Vad får dig att bli ointresserad av en pitch från en startup?

– Först och främst handlar det om människorna. Om de säger att de gör en svensk version av någon internationell företeelse så är jag inte intresserad. Man måste ha ambitionen att bli en internationell vinnare. Man ska vilja vinna en kategori globalt.

På senare tid har miljö- och energiföretag börjat intressera Niklas Zennström allt mer, även om han som investerare fortsätter fokusera på tech- och internetstartups. Samma dag som Internetworld möter honom har han intervjuat finalister för Zennström Green Mentorship Award, ett pris för entreprenörer inom miljöteknik. Inom detta område har han gjort några privata, mindre investeringar. Men han är noga med att inte framställa det som välgörenhet.

– Vi är kapitalister, vi försöker tjäna pengar. Vi gör inte saker bara för att det är bra.


Linus Larsson är avgående redaktionschef på Internetworld. Detta är hans sista artikel. På Twitter är han @LinusLarsson.