Svenske Fredrik Tukk är Head of Communication, Marketing & Branding på Maersk Drilling i Danmark. På Webbdagarna Stockholm 24-25 mars 2015 kommer han att berätta om Maersk Drillings prisade onlinestrategi att rekrytera personal genom digitala kanaler.

Kan du berätta lite om bakgrunden till det du kommer att prata om på Webbdagarna?

– Maersk Drilling hade som mål att dubbla storleken på företaget inom loppet av några år och därmed anställa 3 000 nya medarbetare. Vi såg en möjlighet att bygga upp kontakten med dem vi ville rekrytera via digitala kanaler, och utvecklade en digital strategi som gick ut på att bygga ett starkt varumärke online för att bli ett givet förstahandsval som arbetsgivare för den typen av personer vi ville attrahera.

fredrik Tukk
Fredrik Tukk

Hur har satsningen fallit ut?

– Väldigt bra. Vi rekryterar nu framgångsrikt helt enligt plan via Facebook, Linkedin och andra sociala mediekanaler genom digital storytelling. Vi förser våra målgrupper med intressant berättande om vårt arbete. Vi gör intervjuer, producerar video, publicerar bloggar och liknande. Vår webbsajt har haft en organisk trafiktillväxt på 500 procent och de digitala rekryteringskampanjerna har ökat antalet ansökningar med 600 procent.

Ni prisades nyligen för bästa B2B-kommunikation på Danish Internet Awards. Vad är nyckeln till framgång på det området?

– Du måste skaffa dig en tydlig bild av vilka dina målgrupper är och vara skarp i dina budskap, men den stora förändringen är att vi har valt att gå bort från klassiskt bred corporate communication och i stället jobbar mer efter tankegången person-to-person där vi kan precisera budskap och välja kanaler utifrån individernas eller gruppernas specifika behov.

I presentationen av dig i Webbdagarnas program nämns Linkedin flera gånger. På vilka sätt använder du Linkedin i ditt arbete?

– Vi använder Linkedin till både direkt rekrytering av kandidater, men också som en kanal för att nå ut till potentiella medarbetare med våra employer branding-budskap så att vi kan attrahera dem som också är passiva jobbsökarkandidater. Vi delar också med oss av våra statusuppdateringar via olika grupper på Linkedin som finns inom våra intresseområden och fångar på så sätt upp nya intressanta människor.


Intresset är större än någonsin för Webbdagarna Stockholm 24-25 mars. Ta chansen och säkra din plats! Hundratals har redan anmält sig på www.webbdagarna.se/stockholm

Fakta

När? 24-25 mars

Registreringen har öppnat och anmälningarna strömmar in. Årets tema är ”smarta affärer” – att se bortom klick, likes och snabba affärer för att fokusera på långsiktiga affärsmål genom data och smarta tjänster.

Boka innan nästa prishöjning den 12:e februari, så sparar du 1 000 kronor. Hundratals har redan anmält sig, gör det du också!

Anmäl dig och läs mer om Webbdagarna här.