Det som hittills skyddat Sverige från Amazon är att vi är en sådan ynkligt liten marknad. Även om vi slår ihop hela Norden så är vi obetydliga och dessutom måste e-handlare ta hänsyn till fyra valutor, fyra språk och en EU-gräns för att nå några miljoner konsumenter. Nordens e-handel omsatte under Q3 33 miljarder kronor enligt E-handelsbarometern. Under samma period omsatte Amazon 152 miljarder kronor.

Analytiker förväntar sig att Amazon går in i Indien, Holland och Sverige inom tre till fyra år. Ska vi gå på marknadernas storlek lär utrullningen ske efter samma hackordning. Amazon har redan tillgång till meta-information om svenska boktitlar och det är fullt möjligt att skeppa till Sverige från lager i Tyskland.

Samtidigt vrider Amazon om tumskruvarna på lillebror Ebay genom att introducera en auktionsfunktion där kunderna kan lämna anbud på produkter hos olika e-handlare. Det är inte en fullfjädrad auktionsmekanism men något åt samma håll.

Jag tror att svenska e-handlare och bokbranschen gör klokt i att räkna med att Amazon finns i Sverige inom två år. Det betyder att en av internets stora bolag ritar om ramarna för den svenska bokbranschen och e-handeln.

Jag hoppas att marknadsplatser som Cdon Marketplace och Fyndiq får tillräckligt med tid för för att bygga en stark position i Sverige. Jag tror att många mindre och medelstora utländska e-handlare kommer att utnyttja Amazon i Sverige för att nå den svenska marknaden. Svenska e-handlare kommer att kunna sälja själva, via Fyndiq, via Cdon och via Amazon. Förhoppningsvis lanseras ännu fler marknadsplatser innan Amazon etablerats sig i Sverige.

Amazon kommer att driva på utvecklingen med fri frakt och leverans samma dag. De kommer att göra marknadsplatser till en viktig del av svensk e-handel. De kommer att etablera e-boken som ett viktigt bokformat i Sverige. Men jag är övertygad om att många svenska e-handlare kommer att klara utmaningen.