Brit Stakston
Brit Stakston, foto: Lena Dahlström

När 2014 går mot sitt slut intervjuar vi digitala profiler om året som gått och vad de hoppas på till framtiden.

Tidigare delar: ”E-handlare måste lägga mer kärlek på paketet”
”2015 blir ett ännu mer personligt år”

Hur skulle du sammanfatta utvecklingen i sociala medier under 2014?

Hög nivå på alla som vill utveckla sin digitala närvaro. Det finns en stor lust att göra mer och "göra mer rätt" (deras formulering ej min). Nyfikenhet på vilket innehåll som kan engagera och relevant innehållsplanering i kanalvalsstrategier. Affärskopplingarna är allt tydligare och både sök och konvertering kommer snabbt in i diskussioner om sociala medier.

Vad gäller sociala medieutvecklingen i stort är det tydligt att det kommer fler nischade plattformar. Trenden även detta år är mer och fler plattformar, fast till färre.

Instagram och Snapchat är väl de plattformar som den vanlige användaren oftare frågat efter under 2014. Och kommunikation utan talande bilder vet vi ju leder inte till engagemang, vare sig i form av retweets eller diskussion.
Kickstarter och andra crowdfundingtjänster har också blivit mainstream under året och det är spännande att dessa alternativa finansieringsmöjligheter har blivit en reell lösning för många att förverkliga sina drömmar.

Vår lust att bära tekniken nära kroppen från tidigare år har under 2014 kommit in under huden. Vi minns från tidigare år alla olika "wearables", allt från digitala stegmätare till Googleglass och nu chip under huden. Även om det tekniskt inte är i framkant, och ja, vi har märkt djur länge med chip, säger det en hel del om hur gärna vi närmar oss tekniken och vill att vår vardag ska underlättas.

Själv har mitt år präglats av fokus på att följa utvecklingen av digital opinionsbildning i ett supermedialiserat supervalår. Funderar nu mycket över vad debattklimatet leder till i slutändan. För oss som människor och för medias relation till digitala plattformar.

Vad spår du inför 2015?

Vi kommer se att det nu handlar om att göra kopplingen till affären, inte bara om kommunikation. En större lust att på djupet förstå konsekvenserna av de digitala trenderna mer än att jaga virala hits. Det är dags för smart tänk som tar tillvara de övergripande förändringarna som påverkar kunder, konsumenter eller väljare. Vad kan vi lära av de stora framgångsrika sajterna som har bäring på vår egen affär är den fråga alla ska ställa sig under 2015. Visst, det kan leda till trubbiga beslut som att köpa Facebooksidor, men det kan också leda till smarta beslut som att banker utvecklar sina tjänster för att matcha trenden av att människor folkfinansierar saker eller bilföretag som lånar ut sina bilar som svar på trenden med samåkningstjänster.

Jag hoppas också att media fortsätter att steppa upp och ser att det är journalistikens hantverk som är deras unika fördel, mer än att det absolut viktigast är att vara snabbast eller hålla på med gulliga katter. Media behöver ta ansvar för frågor om källkritik och synliggöra hur påverkan sker i digitala plattformar. Hoppas nu att "viralgranskande" (tack Jack Werner och övriga på Metro) blir vardag på alla redaktioner.
I samhällsdebatten om internet hoppas jag att vi fortsätter att sprida kunskap om kryptering, Wikipediaredigerande och hur man kan fajtas mot näthatet.

Diskussionen om Facebooks publicistik behöver fortsätta, särskilt när de lanserar intranät nu också. Ännu mer data till dem …

Summerat kommer vi att se ett mer nischat och mer slutet internet. Och en massa cool affärsutveckling. Och en hel del loopar tillbaks till ruta 1. Men så ser det ju alltid ut.

Fakta

Favoritapp: Tapeacall och Tågtavlan (hur klarade jag mig utan dem?)

Favoritsajt: Imdb.com, Pewinternet.org och Twitter förstås.

Bäst 2014: Att journalistiken tar fajten och att vi alla tar fajten mot näthatet.

Sämst 2014: Att alla tjatar om söta katter... (fast jag älskar dem) och tror Buzzfeed har alla svar.

Nyårslöfte: Att sluta bära telefonen i handen. Därav inköpet av Iphone 6 plus, som är för stor för det. Sover inte ens med telefonen längre heller. Båda är förstås steg mot mer nerkopplad tid. Att leka mer digitalt har jag också som löfte, att prova på mer galna saker.