Egentligen skulle inte Arifiq till USA. Åtminstone inte nu. Det berättar Eva och Carina när vi träffas i deras vardagsrum i det hyrda huset, dagen efter att de har landat. De har ett tiotal kunder i Sverige och nästa steg skulle bli att satsa på Storbritannien eller Tyskland. Men så trillade de över en uppmaning att söka till Tinc, ett 4-veckorsprogram för startups, på plats i Silicon Valley. Eva och Carina tänkte: Varför inte?

Eva Rosén skopar upp pistaschglass och dricker kaffet svart.

– Med en molntjänst spelar det ingen roll var man börjar. Vi kan lika gärna prova här som i Storbritannien, säger hon.

Under de fyra veckorna hoppas de få en överblick av den amerikanska tryckeribranschen. De vill bli inspirerade och utmanade och ser fram emot att träffa andra startups med stora ambitioner.

Eva Rosén
”Det är mer naturligt att be om hjälp här än vad det är i Sverige. Vi svenskar gör det så svårt för oss ibland”. Det säger Eva Rosén, marknadschef på Arifiq. Här på Stanforduniversitetet åtta dagar in på resan. Foto: Madelene Eifrém.

– Vi träffar inte den typen av företag så ofta i Sverige. Vi finns i mindre orter i Norrland och där finns inte så många it-bolag med en global marknad, säger Eva Rosén.

Ute på den soliga bakgården sitter Evas man Anders Rosén på trappan och läser tidningen. Han har tagit semester för att kunna vara med på den månadslånga vistelsen. Trettonåriga Theo och tioåriga Tova har fått ledigt från skolan och är också med på resan. Om några dagar kommer även Carinas familj, hennes man Stefan Karlsson är Evas bror och Arifiqs teknikchef.

Carina Karlsson funderar på vad som skulle vara den största framgången med resan.

– Få en installation på ett amerikanskt tryckeri, säger hon.

– Hitta partners att samarbeta med och en idé om hur vi kan gå vidare i USA, fyller Eva Rosén i.

Tillbaka på Stanford är lunchmackan uppäten och Eva Rosén och Carina Karlsson är på väg in till nästa föreläsning, där en innovationsexpert ska prata. De konstaterar att de under första veckan har fått bekräftat att det finns behov för deras system på amerikanska marknaden. Nu är frågan hur de ska gå vidare.

– Dörrarna står öppna, men vad innebär det? Ska vi flytta hit? Vi har tusen frågor nu, säger Eva Rosén.

Många startups kommer till den amerikanska västkusten för att pröva på livet i Silicon Valley, området mellan San Francisco och San Jose, som gjort sig känt som världens främsta it-mecka. Till grund ligger den ”pay-it-forward”-kultur som kan sammanfattas i att alla delar med sig av sin kunskap, som ett sätt att ge tillbaka till dem som en gång hjälp dem själva.

Elva dagar in på vistelsen sker ett genombrott. Eva och Carina träffar mjukvarujätten Adobe för att prata om ett eventuellt samarbete. De besöker Adobes påkostade kontor i en gammal lagerbyggnad i området Soma i San Francisco.

– Det är en häftig upplevelse att få komma in i kärnan av en sådan global gigant, att de lyssnar på oss och tycker att vi är bra, säger Eva Rosén.

Mötet, där de får träffa en person som ansvarar för partnerskap, pågår i en timme, men känns kortare.

– Det är smarta människor vi träffar. De förstår idén snabbt och tänker hela tiden på hur det kan skalas, breddas och användas på andra branscher, säger Carina Karlsson.

Trots att personen på Adobe helt klart är intresserad försöker Carina Karlsson att ha is i magen. Det första mötet är enkelt, sägs det. Utmaningen är att komma vidare.

Fakta

Silicon Valley is a mindset not a location

Pay it forward - Dela med dig av kunskap och kontakter.

Don’t be a jerk, be humble - Var schysst även i affärslivet

Product Market Fit - Testa produkten mot kundgruppen för att se att du gör rätt saker.

Fomo - Fear of missing out - Kan användas i marknadsstrategi då människor är oroliga för att missa något nytt om de inte köper din produkt.