Det blir november och dagarna är fortfarande soliga i Kalifornien. Halva tiden har snart gått. Eva tar med familjen till Los Angeles och besöker Beverly Hills och Universal Studios. Trettonåriga Theo tar på egen hand via Instagram kontakt med en amerikansk fotograf för en fotografering på stranden i Santa Monica och Eva konstaterar att även barnen inspireras av känslan att allt är möjligt.

Arifiq är ett av tretton svenska och norska teknikbolag som är med i inkubatorsprogrammet Tinc den här hösten. Bakom programmet står Vinnova, Almi och Innovasjon Norge. Programmet har sin bas i den nordiska samlingsplatsen Nordic Innovation House i Palo Alto och tillhandahåller föreläsningar, mingel och mentorer.

Möte med Scott Barclay
Scott Barclay är en av Arifiqs mentorer. Han ger rådet att automatisera så mycket som möjligt för kunden. ”Det kan vara mycket jobb bakom kulisserna, men poängen är att kunden inte ser det”, säger han. Foto: Madelene Eifrém.

En onsdag eftermiddag träffar Eva Rosén och Carina Karlsson sin mentor Scott Barclay. Över en kaffe på Nordic Innovation House ber han dem berätta sin historia.

– Min bror och jag födda och uppväxta i ett tryckeri, börjar Eva Rosén.

Tryckeriet drevs av hennes föräldrar fram till 2005. Då gick Eva och hennes bror Stefan in som delägare. Carina blev vd. De rustade upp maskinparken och fortsatte att driva tryckeriet. Carina, som aldrig tidigare jobbat på ett tryckeri utan har en bakgrund som systemvetare, gillade sitt nya jobb, men blev frustrerad över den tid det tog att räkna offerter. Det kunde ta dagar innan kunden fick svar. Stefan började bygga ett system som givet ett antal parametrar, som sidantal, papperskvalitet och -storlek gav prisuppgiften direkt. De skapade ett nytt bolag, Arifiq, och vände sig till andra tryckerier för att sälja det system som Stefan tagit fram. I januari 2013 fick de sin första kund.

Scott Barclay hummar. Han frågar om de varit på Jungle. Det är ett tryckeri som ligger några kvarter bort. Eva Rosén skakar på huvudet och antecknar.

– Gå dit och fråga efter ägaren, Dang. Säg att Scott skickade er och hälsa att jag sade att Dang skulle vara villig att titta på er mjukvara. Jag har inte träffat honom på ett par månader, men han kommer nog ihåg mig.

Sedan säger han att de ska knacka på hos fem andra tryckerier, som ett sätt att snabbt få ut sitt system på marknaden. När mötet är över har Eva och Carina eftersnack.

– Det är ju precis som han säger – gör det bara! Sitt inte och fundera. Ut och knacka på. Det är inte svårare än så, säger Eva Rosén.

– Plötsligt känns det som att det är väldigt lite tid kvar, säger Carina Karlsson.

University Cafe, Stanford
University Café ligger i Palo Alto, mitt i Silicon Valley. Här hålls många affärsmöten men just den här onsdagen spelar San Franciscos lag Giants final i baseball-ligan World Series och det är nästan tomt på kaféet. Foto: Madelene Eifrém.

Eva och Carina har känt varandra sedan de 16 år gamla hamnade i samma gymnasieklass i Sollefteå. De återkommer ofta till att de kompletterar varandra i arbetet.

– Carina är snabbtänkt, rolig och stabil, säger Eva Rosén.

– Eva är driven, positiv och engagerad, säger Carina Karlsson.

Arifiq är inne i sista veckan. Slutspurten. Företaget har fått sin första amerikanska kund, ett tryckeri i södra Silicon Valley. Stefan och Carina anpassar systemet för det som ska bli deras snabbaste implementation någonsin, samtidigt som Eva är i Palo Alto och övar inför finaldagen, då hon ska pitcha deras idé inför investerare. Pitchen ska vara två minuter lång och i ett av mötesrummen klockar hon den till 2.11. Nathan Gold är pitchtränare och är där för att hjälpa henne med presentationen.

Nathan Gold, pitchträning
Nathan Gold är pitchtränare och hjälper Eva Rosén att fila på sin presentation. Han tipsar om att flytta om vissa sidor och att införa lite dramatik. Foto: Madelene Eifrém.

– Det där är ett skrytsamt och arrogant uttalande. När man ser det i text blir det för mycket, säger han.

Han syftar på den del av presentationen när Eva säger att ”Det finns inget annat system som Arifiqs”. Nathan Gold föreslår en omformulering till: ”Finns inte detta redan?”. Eva håller med.

Han ber henne ta fram sidan som handlar om hur stor tryckeribranschen är.

– Säg inte ”Tryckeribranschen är stor.”

Nathan är tyst och funderar en stund.

– Säg i stället: ”Ni vet att bilindustrin omsätter 450 miljarder dollar”. Sedan – klick. Han trycker ner tummen i luften. ”Men vad ni kanske inte vet, är att tryckindustrin är ännu större” – klick.

Och sedan en bild som visar 640 miljarder dollar.

Med lite mer dramatik i presentationen blir Nathan Gold nöjd.

Fakta

Silicon Valley is a mindset not a location

Pay it forward - Dela med dig av kunskap och kontakter.

Don’t be a jerk, be humble - Var schysst även i affärslivet

Product Market Fit - Testa produkten mot kundgruppen för att se att du gör rätt saker.

Fomo - Fear of missing out - Kan användas i marknadsstrategi då människor är oroliga för att missa något nytt om de inte köper din produkt.