De sista dagarna på resan vigs åt att slutföra kundimplementationen. Diskussionen med Adobe kommer att fortsätta när de kommit hem. På finaldagen är Eva Rosén först upp bland bolagen och pitchen går bra, men investerarna tycker att de borde ta i mer. De skulle kunna sälja ännu mer än vad de planerat för och dessutom höja licensavgiften.

De har varit hemma en vecka när vi hörs igen, denna gång över Skype. Eva Rosén sitter i Östersund, Carina Karlsson i Sollefteå. Klockan är fem på eftermiddagen och utanför är det kolsvart. Att lämna Kalifornien var jobbigt och nu vill de tillbaka till bubblan.

– Det är ett fantastiskt ställe att utveckla idéer och företag på. Det är en kreativ miljö i koncentrat. Jag är förvånad över att det var så lättsamt och roligt, säger Eva Rosén.

Eva Rosén och Carina Karlsson har börjat planera för hur de ska anpassa produkten till USA. En marknadsplats skulle göra det enklare att skala upp. Och de gör allt de kan för att hålla fast vid lärdomarna från Silicon Valley. De försöker inspirera varandra till att dela med sig av kunskap och att inte vara rädda för att misslyckas.

Eva Rosén önskar att det vore lite enklare att kliva tillbaka in i miljön.

– Hela Silicon Valley är som en accelerator. Man går in i en bubbla och tänker inte på vardagliga saker som finns i företaget normalt sett.

För ett halvår sedan hade Arifiq inga tankar på USA. Efter fyra veckor har de fått bekräftat att de är ensamma om produkten i USA, gjort en pilotinstallation, fått ett möjligt samarbete med Adobe och tagit beslutet att satsa på amerikanska marknaden. I början av mars planerar de att komma tillbaka.

En lika stor förändring har skett i deras tankesätt. De har de lärt sig att ta de tillfällen som ges och dessutom se till att skapa tillfällen, enligt Carina Karlsson.

– Vi har kommit ur det traditionella tänket. Nu frågar vi oss: Hur kan vi tänka större och ta så stor del av marknaden som möjligt? Och om de affärsmodeller som finns inte passar oss så får vi uppfinna nya.

Sida 4 / 4

Innehållsförteckning

Fakta

Silicon Valley is a mindset not a location

Pay it forward - Dela med dig av kunskap och kontakter.

Don’t be a jerk, be humble - Var schysst även i affärslivet

Product Market Fit - Testa produkten mot kundgruppen för att se att du gör rätt saker.

Fomo - Fear of missing out - Kan användas i marknadsstrategi då människor är oroliga för att missa något nytt om de inte köper din produkt.