Tvärstopp. Det första jag skulle betala var parkeringen på Bromma Flygplats när jag återvände till Stockholm efter föreläsningen i Växjö. Parkeringsautomaterna accepterade endast Visa och Mastercard. Det var inte särskilt förvånansvärt, jag hade förutspått att färdmedel och transporter skulle vara svårast att betala med mobilen. Denna trend fortsatte veckan ut. När jag tankade fanns så klart inget alternativ för att betala med mobilen och eftersom SL kräver att man laddar sitt kort i en automat efter att man betalat det i mobilen känns det knappast mobilanpassat. Dessutom saknar automaterna möjlighet att betala med mobilen.

Arlanda Express var den enda typ av färdmedel som utan problem gick att betala i mobilen. Lösningen låter användaren betala med kort i mobilen och levererar senare biljetten via sms. Lite underligt är dock att fälten i checkouten inte är mobilanpassade och att man måste betala biljetten senast två timmar innan avfärd, trots att sms:et kommer direkt. Ändå vann Arlanda Express solklart kampen om mobilvänligheten i transportkategorin. En extra eloge får de för den mobila landningssidan, som visar tid till avgång ”above fold” (så att man inte behöver skrolla ned eller i sidled) när man surfar in, vilket antagligen är vad de allra flesta letar efter.

Eftersom SEQR är den enda någorlunda etablerade tjänsten för att handla med mobilen passade jag på att ladda ner den redan första kvällen för att vara beredd. Anledningen till att jag inte hade använt den tidigare är att de fakturerar inköpen månadsvis och om det är något jag avskyr så är det fakturor via e-post. Men jag antog att det var ett måste för att kunna klara av utmaningen, så jag skapade ett konto.

Annelie Näs
Annelie Näs är konsult inom digitala kundupplevelser. När hon bestämde sig för att göra alla inköp med hjälp av sin mobiltelefon stötte hon på en hel del utmaningar.

Dagen efter Webbdagarna åkte jag norrut och i Luleå fortsatte utmaningarna med att handla med mobilen. Sammanfattningsvis går det åt en hel del datatrafik för att klara av att handla med mobilen, eftersom man oftast behöver ladda ner en app för varje köp. Efter en shoppingrunda på Topstore, som inte helt oväntat bara accepterade kort, besökte vi Max. Magen skrek och jag hade stora förhoppningar om att få betala med mobilen. Sagt och gjort, jag laddade ner deras app. Men besvikelsen var ett faktum: ingen lösning för att betala med mobilen. Som plåster på såren fick jag i alla fall prova att använda en mobil rabattkupong.

På lördagen bestämde jag och min sambo oss för att äntligen boka en resa till Puerto Rico och efter lite googlande kom vi fram till att Delta var bästa alternativet (flygtid kontra pris). Av någon outgrundlig anledning laddade jag ner företagets app i stället för att prova deras mobila sajt. Vet inte riktigt varför, men jag var väl lite inne på appar efter alla försök att betala med mobilen. Hur som helst blev jag väldigt imponerad över hur användarvänlig appen var, ända tills vi kom till betalningssidan där man så klart bara kunde genomföra köpet om man bodde i USA (#mobilefail). Nödlösningen blev att använda deras webbsida, men där gick det inte heller att handla. Det slutade med en annan typ av ”mobilt köp”, det vill säga ett 35 minuter långt samtal med kundsupporten (jag hoppas verkligen att flygtiden blir lika kort som utlovat, annars var det verkligen inte värt besväret).

Läs mer: Anneli Näs gästar Internetworldpodden

Eftersom jag kände till att SEQR har avtal med en apotekskedja var förväntningarna höga när jag gick in på Kronans Apotek i Piteå, men tyvärr var inte Kronan rätt val. Och när jag kom tillbaka till Stockholm och gick till frisören lyckades jag inte övertala henne att ta betalt via Swish. Tydligen har hon samma pris för kortbetalningar som hon skulle ha för Swish, så hon såg inte riktigt värdet i det. Det var intressanta fakta – vi som jobbar med små e-handelssajter ser Swish som ett billigt, men för oss icke användarvänligt, alternativ till kortbetalningar.

Jag var på resande fot större delen av veckan och hade inte direkt tid att fokusera på julklappar och annat man köper på nätet, så det blev bara ytterligare ett köp i mobilen. Även det blev en resa, en jobbresa till Åbo. Då passade jag på att prova SAS app, som jag har hört mycket gott om, och det gick faktiskt väldigt smärtfritt. Blev lite fundersam när de inte frågade om CVC när man angav kortuppgifterna, men det fick man ange i ett senare skede.

Det var inte förrän jag gick in på Espresso House i Göteborg sista dagen på utmaningen som jag fick möjlighet att betala med mobilen. Där krävdes det dock att jag hade fyllt på mitt Coffee Card med mitt bankkort för att kunna använda den lösningen.

Hela veckan hann gå innan jag fick möjlighet att prova SEQR, eftersom ingen butik jag besökte erbjöd den lösningen. Två veckor senare satt utmaningen fortfarande lite kvar i blodet och häromdagen fick jag äntligen prova SEQR. Även det gick extremt snabbt, vilket bidrog till en bra kundupplevelse. Men jag önskar verkligen att de drog pengarna direkt från kortet i stället för via en faktura, då hade jag fortsatt använda lösningen. Tyvärr kommer jag nog inte att göra det nu, eftersom det är för få som erbjuder lösningen för att det ska vara värt att hålla koll på ännu en faktura.

Sammanfattningsvis: Det blev ovanligt lite ”e-handlande” denna vecka för att vara mig, vilket gör att få mobila sajter finns med i rapporten. Det beror mest på att jag reste mycket själv, så varken julklappar, nöje eller mat inhandlades överhuvudtaget under veckan. Jag får helt enkelt återkomma med ett inlägg om de bästa köpupplevelserna på mobila sajter.

Jag blev imponerad av både snabbheten och enkelheten i att handla med mobilen där det fungerar. Jag tror dock att vi har långt kvar att gå om inte Apple Pay eller Master Pass från etablerade spelare slår igenom. Vi är heller inte direkt vana att använda qr-koder och streckkoder för privat bruk, vilket också sätter käppar i hjulet för till exempel SEQR.

När det kommer till att handla i mobilen är jag övertygad om att kortbetalningar måste bort för att vi ska lyckas, men fram till dess sparar jag mina kortuppgifter där det går för att åtminstone spara tid vid nästa köp.