Kvinna skriker i megafon
Hur når ett budskap bäst ut?

Det måste gå snabbare och snabbare när det gäller kommunikation, det perfekta tillfället för ett budskap försvinner fort. Det konstaterar Ronny Olovsson som är partner och pr-strateg på prisbelönta kommunikationsbyrån Vinter i Luleå. Och det betyder också att den som jobbar med marknadsföring och kommunikation måste anpassa materialet efter vad som händer i omvärlden.

Läs mer: Därför behöver bra budskap inte bluffa

Här är Ronny Olovssons tre snabba tips för lyckade marknadsföringskampanjer:

1. Rätt kanal för målgruppen.

Ta reda på exakt vilken kanal eller plattform som är den bästa för att nå just din målgrupp. Till exempel: Leker barnen på framsidan av huset är det ingen idé att ropa efter dem på baksidan. När du vet vilken kanal som är den rätta, använd det tilltal som fungerar för den specifika kanalen.

2. Vad vill kunden ha?

Förstå slutkundens behov och kom med det relevanta budskapet för att möta just det. Gillar gänget korv kan receptet för karamelliserad rödlök och egen senap vara just det. Är produkten fel blir vi bara irriterade.

3. Gör det enkelt.

Minsta motståndets lag har aldrig varit starkare. Ta bort alla supersmarta lullull-trösklar i form av inloggningar, appar, qr-koder och annat fiffigt som alla teknikslöa inte tar sig förbi. Inse att få har det engagemang som krävs. Ökad tillgänglighet ger en ökad effekt.


Digital marknadsföring förändras och handlar i dag om programmatic buying, marketing automation, smarta data och datadrivna beslut. Därför är årets tema på Webbdagarna Stockholm 24 – 25 mars ”Smarta affärer”. Anmäl dig redan i dag!