Med funktionen ”While you were away” försöker Twitter utveckla användarnas flöde samtidigt som man behåller den känsla av realtid som kännetecknar tjänsten. Funktionen ska helt enkelt lyfta fram ett antal tweets som har publicerats medan användaren har varit inaktiv och som han eller hon kan ha varit intresserad av och därför inte hade velat missa.
Nya funktionen While you were away finns i skrivande stund endast tillgänglig i IOS-appen.
Vilka tweets som visas i ”While you were away”-funktionen bygger på information om vad du interagerar med samt, enligt Twitter, även ”andra faktorer”. Funktionen liknar Facebooks news feed, men fokuserar mer på realtid till skillnad från Facebook, som generellt ignorerar kronologi.
För användare som använder Twitter regelbundet kommer funktionen ha mindre effekt. Ju längre tid du är borta, desto fler tweets kommer den att visa.
Frågan är om den nya funktionen kan gynna företag, genom att relevanta tweets kan få ett större genomslag och lyftas upp i användarnas flöde. Tveksamt, menar sociala medier-strategen Deeped Niclas Strandh, ägare av Deepedition Digital PR.
– Jag tror inte att ”While you were away” kommer att få något speciellt genomslag och har svårt att som småföretagare se att det skulle ge något rejält uppsving. Det kräver att man som företagare har ett högt värde och hög grad av relation med twittrare för att synas. Det som kommer att visas är de ”bästa” tweetsen i mitt flöde. Sannolikheten att det är företagskontons tweets är rätt låg. För ett företag är det enklare och mer effektivt att helt enkelt köpa en sponsrad tweet för att säkerställa att man syns i ett flöde, säger Deeped Niclas Strandh.
Enligt Deeped Niclas Strandh ställs företag som vill etablera en närvaro på Twitter inför flera utmaningar.
Den nya funktionen ska göra att kvalitet kan gå före kvantitet, enligt Twitter. Tweets som tidigare haft en mycket kort hållbarhet kan nu visas högst upp på målgruppens tidslinje flera timmar, kanske till och med dagar, efter att de skrivits.
– Twitter är ganska svårt för företag att jobba med. Vi är där för att hålla koll på kändisar, realtidsprata, driva opinionsarbete et cetera. Det kan ge mycket åter, men då behöver man investera rejält med tid, smart strategi och ha ett varumärke som har tillräckligt mycket värde i sig självt för att vara intressant att följa, säger Deeped Niclas Strandh.
Mindre företag har svårt att nå fram på Twitter. Det tar för mycket tid att försöka bli sedd i förhållande till vad de får ut av nätverket. Företag måste twittra flera gånger dagligen för att ha en chans att nå ut till målgruppen.
– För företag och varumärken på Twitter är det dock mycket viktigare att ha en genomtänkt närvaro och strategi för sitt arbete i kanalen. Det handlar om val utifrån Twitters generella funktion, och ett val utifrån den egna målgruppen. Många gånger är Twitter starkast när man låter personer knutna till varumärket använda det på ett sätt som lyfter deras expertis, coolness eller något annat, och därmed kopplar det till varumärket. Alternativet är att arbeta med kuraterat innehåll och på det sättet bygga en följarskara, säger Deeped Niclas Strandh.
”While you were away”-funktionen rullades ut till IOS-användare i slutet av januari. Till Twitters Android-app och användare på twitter.com kommer funktionen enligt företaget ”snart”.