Google Analytics är analysverktyget som ger dig detaljerad kunskap om besökarna på din webbplats och hur de tillbringar sin tid på den. Med rätt kunskap kan du dra slutsatser om hur själva webbplatsen, så väl som marknadsföringen av den, kan förbättras på olika sätt.

Internetworld har sammanställt en ordlista med de viktigaste termerna och begreppen för dig som vill komma igång med Google Analytics. Analysverktyget är för övrigt kostnadsfritt om du kan leva med en fördröjd leverans av statistiken (cirka 24-48 timmar).

Läs mer om Google Analytics: http://www.google.com/analytics


Ordlista:

Användare – Antalet besökare på din webbplats under vald tidsperiod. Både nya och återkommande användare ingår i denna grupp.

Avvisningsfrekvens – Visar hur stor andel av besökarna på din webbplats som endast visar en sida innan de lämnar webbplatsen. En hög avvisningsfrekvens kan tyda på att sidan inte innehåller det som besökarna letade efter, eller att den helt enkelt skulle vinna på att få en bättre utformning som lockar besökarna att stanna kvar.

Dimension – Alla data som samlas in och redovisas i Google Analytics kan delas upp i kategorierna dimension eller statistik. Exempel på data som sorteras under dimension är ”plats och språk” och ”sökord”, medan exempel på statistik är ”sessioner” och ”konverteringar”.

Direkttrafik – Trafik till din webbplats där besökaren har skrivit in url:en i sin webbläsare eller klickat på ett bokmärke i sin webbläsare i stället för att använda en sökmotor eller klickat på en länk på en annan webbplats. Genom att analysera varifrån besökarna kommer kan du enklare fatta beslut om i vilka kanaler webbplatsen ska marknadsföras.

Filter – Ett verktyg som låter dig exkludera olika slags data från en rapport (se under rapport nedan). Kan till exempel användas för att filtrera bort trafik från vissa ip-adresser.

Google Analytics webbanalys
Med Google Analytics tar du enkelt reda på dina besökares geografiska position.

Förvärv – En typ av rapport som ger dig information om hur besökaren har hittat till din webbplats, till exempel via en sökmotor, sociala medier eller en länk på en annan webbplats.

Konvertering – Uppstår när en besökare genomför en av dig önskad handling. Det kan till exempel handla om att ett köp genomförs, eller att besökaren fyller i information i ett kontaktformulär.

Landningssida – Den första sida som besökaren hamnar på under en session.

Läs mer: Avanza hittade nyckeln till sin webbanalys

Mål –Du skapar själv olika mål under vy-nivån i Google Analytics. Det kan till exempel handla om att besökaren hamnar på en viss sida.

Målsida – Den sida som besökaren först kommer till på din webbplats.

Rapport –En rapport är den sammanställning av data som blir resultatet av de inställningar du gör i Google Analytics. Du kan till exempel välja att visa hur många sidvisningar som webbplatsen haft den senaste veckan och redovisa detta i en rapport. Det finns ett antal färdiga standardrapporter att välja mellan, men du kan enkelt anpassa dessa till dina egna önskemål. En rapport kan exporteras eller automatiskt skickas ut via e-post.

Google Analytics webbanalys
Funktionen "realtid" ger dig en inblick i hur besökarna agerar just nu på din webbplats.

Realtid – Ger dig möjlighet att i realtid se exempelvis hur många aktiva användare som finns på webbplatsen.

Sekundär dimension – Om du vill förse din rapport med ytterligare en dimension väljer du en sekundär dimension. På detta sätt kan du exempelvis kartlägga vilken källa som ledde till högst andel återkommande besökare under en given tidsperiod.

Session – Antalet besök på din webbplats. En session registreras då användaren är aktiv på din webbplats och är giltig i 30 minuter. Om samma användare återvänder senare samma dag registreras det som en ny session.

Sidvisning – Anger hur många visningar som varje individuell sida på din webbplats har fått. Om en besökare laddar om sidan i sin webbläsare räknas det som ytterligare en sidvisning.

Statistik –Se Dimension ovan.

Segment – Med hjälp av segment-inställningen kan du analysera önskad del av trafiken eller besökarnas beteende och jämföra det med ett annat segment.

Utgångssida – Den sista sidan som besökaren ser innan han eller hon lämnar webbplatsen. Under rapporten Beteende -> Webbplatsinnehåll hittar du information om vilka sidor som har störst andel utgångar.

Webbegendom – Ett krav för att du ska kunna använda Google Analytics är att varje enskild sida på din webbplats förses med en spårningskod. Denna kod innehåller ett webbegendoms-id. Statistiken för alla sidor som är försedda med samma spårningskod samlas i motsvarande webbegendom. Det innebär alltså att två separata webbplatser tillsammans kan ingå i samma webbegendom.

Vy – Varje webbegendom kan förses med ett antal olika vyer.

Läs mer: Analytics utvecklas med stormsteg

Fakta

Missa inte utbildningarna som arrangeras i Internetworld Academy. Här kan du bli certifierad Google Analytics-användare eller lära dig mer om e-handel och sökmotoroptimering. Läs mer och anmäl dig på Webbdagarna Academy.