E-handeln har blivit så stor att efterfrågan på fler leveranssätt ökar. Utlämningsställen har tjänat e-handeln väl, men ju mer kunderna handlar desto större blir efterfrågan på fler leveransalternativ.
Hemleveranser har funnits länge för livsmedel och produkter som är för stora för utlämningsställena. I år kommer hemleveranser bli allt vanligare bland e-handlare utanför livsmedel, byggvaror och vitvaror. I den allt hårdare konkurrensen är leveransalternativen en viktig del av e-handlarnas kunderbjudande. E-handlare som inser att kundupplevelsen bestäms av hela kedjan från reklam till klick till köp till leverans har framtiden för sig.
Läs mer: De utmanar logistikjättarna med entimmesleveranser
Hemleveranser gör det också möjligt att ta betalt för frakten när kunderna allt mer skäms bort med både fri frakt och fri returfrakt.
Vid sidan om hemleveranser som erbjuds av både Postnord, Bring, Schenker och DHL har en ny spännande aktör lanserat hemleverans i centrala Stockholm inom 60 minuter. Urb-it vill bli handelns motsvarighet till taxiappen Uber, där en app ska låta vanliga privatpersoner bära hem paketen för en ganska liten summa pengar. DHL har också experimenterat med en app som ska låta privatpersoner bära hem DHL-paket från utlämningsställena.
Den riktiga spiken i kistan för bilen som storhandlarens bästa vän är experimentet med utlämningsboxar i vanliga flerfamiljshus i Hammarby Sjöstad som startar till sommaren. Här kan de boende hämta sina beställningar i boxar i trappen med hjälp av en kod via sms. Dessutom kan de returnera varor i samma boxar.
Utlämningsboxar har diskuterats sedan e-handelns barndom, men det är först nu e-handeln nått den volymen att det blivit ett realistiskt alternativ. Om boxarna sprids kommer e-handel att explodera.
När det gäller drönare så är det en ren pipdröm. Bara tanken på svärmar av drönare i storstädernas skyline är skrattretande. Drönare kanske fungerar som knarkkurirer över gränser och fängelsemurar, men att det skulle vara ett realistiskt alternativ för något annat än att få pr är löjligt.
Fördelen med e-handel är att vi faktiskt samsas om nödvändiga transporter av gods i stället för att alla tar bilen till köpcentret. Ju fler transportalternativ som erbjuds desto fler kommer att välja att e-handla framför att åka till ett köpcenter.
Missa inte Urban Lindstedts spår om e-handel i samband med Webbdagarna Stockholm 24-25 mars: http://www.webbdagarna.se/stockholm-2015/startsida
Registreringen har öppnat och anmälningarna strömmar in. Årets tema är ”smarta affärer” – att se bortom klick, likes och snabba affärer för att fokusera på långsiktiga affärsmål genom data och smarta tjänster. Hundratals har redan anmält sig, gör det du också!
Anmäl dig och läs mer om Webbdagarna: www.webbdagarna.se/stockholm