Genom att använda hashtaggar på rätt sätt i marknadsföringssyfte kan resultatet av din kampanj bli fantastiskt. Ditt företag kan vinna mycket på att använda hashtaggar som gör avståndet mellan företag och kund mindre.
– Hashtaggar är ett ypperligt sätt att visa att du som företag bryr dig om kunderna i ditt segment, säger Jesper Åström, digital taktiker på For Sure.
Victoria Waltari Nyberg är ansvarig för Eurocards marknadskommunikation. Kortföretaget har funnits på marknaden sedan 1965 men är nya på sociala medier.
– Det är viktigt att det finns ett värde både för följaren och avsändaren, säger Victoria Waltari Nyberg.
Läs mer: Så lyckas du som digital marknadschef
Eurocard använder främst hashtaggarna #futurepayments, #prioritypass, #reseskydd, #eurocard eller mer specifika taggar för olika produkter eller länder, till exempel #eurocardplatinum eller #eurocardfinland. Arbetet i sociala medier utgår från att hashtaggarna ska vara relevanta.
– Vi använder hashtaggar för att följa områden vi är intresserade av och som våra kunder är intresserade av. Det är effektivt att se vad som sägs om oss inom vissa områden. Gilla–markeringar, delningar, vem som skriver om oss, vem som delar och vem som gillar oss sker än så länge rätt manuellt men fångas upp i vår mediebevakning, säger Victoria Waltari Nyberg.
Sociala medier kan för nybörjaren likna ett gytter av informationsflöden utan direkt koppling till varandra. En hashtagg gör det oändliga havet av information i sociala medier hanterbart.
Ella Jonsson på Love at Work påminner om att hashtaggar har varierande livslängder. En del kanske endast lever under några timmar.
– Skillnaden mellan olika hashtaggar är livslängden och användningsområdet. En hashtag för ett event lever under de timmar som eventet pågår medan en hashtag som används för långsiktigt varumärkesarbete lever för evigt, säger Ella Jonsson, PR–strateg på Love at Work.
Hashtaggen är särskilt effektiv när man jobbar med kampanjer där man vill engagera många, till exempel Barncancerfondens #mittfinastesmycke. Kampanjen fokuserade på sex svenska bloggare som tävlade i en så kallad ”blogg battle”. Den som via sin blogg kunde sälja flest armband till förmån för Barncancerfonden vann. Den som sålde flest armband vann inget förutom glädjen och stoltheten att få vara med och göra skillnad för barn med cancer. Genom en smart banner kan läsarna beställa armbandet direkt i bloggen. På Instagram började Silverhjärtat synas allt mer efter bloggarnas insats och kampanjen spreds mycket tack vare hashtaggen #mittfinastesmycke.
– Det gjorde verkligen skillnad. Vi har sålt många fler Silverhjärtan än vi hade trott och det innebär mer pengar till forskningen om barncancer, säger Jessica Runemark, projektledare, Give Hope.
Läs mer: Så sökoptimerar du i sociala medier
Läkerols uppsökande kampanj på Twitter är ett exempel på ett nytt sätt för företag att arbeta med hashtaggar i sociala medier. Läkerol erbjöd i kampanjen sjuka och förkylda en ask halstabletter när de skrev om sina förkylningssymtom på Twitter. Hashtaggarna #sjuk, #förkyld och #ontihalsen blev i sin tur verktyg för företaget för att nå rätt målgrupp. Kampanjen blev en succé då många som blev kontaktade blev överraskade och glada och uppmärksammades i media för det nya sätt de närmade sig konsumenten.
– De som lyckas bäst bygger en strategi som utgår från att bekräfta kunden, säger Gustav Martner, creative director och delägare på CP+B tillika medgrundare av Burt och ordförande i Komm.
Det kan till exempel vara företag på Instagram som använder sig av olika hashtaggar för att visa upp sig för en större kundkrets och samtidigt behålla kunden i fokus. Ett personligare tilltal har blivit allt vanligare i sociala medier. Att arbeta med kunden i fokus leder också till spontana inköp och stärker företagets varumärke. Det är en strategi som samtidigt visar företagarens, till exempel en tatuerares arbete för en större publik och bekräftar kunden. Förhoppningsvis kan även inlägget med hjälp av de hashtaggarna få större spridning.
Utmaningen för de flesta företag är att de inte längre äger kommunikationen som handlar om dem själva. De måste helt enkelt inse att de får delta på samma premisser som alla andra.
Lyckad taggning bygger på förankring i verkligheten, konstaterar Jesper Åström på For Sure.
– Det är viktigt att det företaget kommunicerar är "på riktigt" och inte vad de vill framstå som, säger Jesper Åström, digital taktiker på For Sure.
Ella Jonsson, pr–strateg på Love at Work, håller upp en varningsflagga:
– Det finns många fallgropar, där den största väl är att man använder en hashtagg i en kampanj, som sedan börjar användas för något helt annat – eller för rakt motsatt syfte.
Det har tyvärr hänt mer än en gång att företag haft en idé som inte riktigt fått förväntat resultat. #mcdstories och #quantasluxury är två exempel. När McDonalds lanserade sin kampanj #McDStories var det ingen som kunnat ana hur fel det skulle gå. Hashtaggen som McDonalds ville skulle bli en positiv och varumärkesstärkande plattform, främst för Happy Meal, blev i stället en plats för alla som inte gillade McDonalds att berätta om sina värsta upplevelser på restaurangen. Kampanjen drogs in efter två timmar och klassas som en av företagets sämsta.
#Quantasluxury lanserades för att uppmärksamma det australiensiska flygbolagets satsning på en lyxigare upplevelse. Vad ledningen missat att säga till kommunikationsavdelningen var att facket i samma veva tänkte utlysa strejk. Här ställde tajmingen till det rejält och hashtaggen #Quantasluxury kom mer att handla om missförhållanden i företaget än det glamorösa skimmer flygbolaget hade hoppats på.
Som alltid är det viktigt att utföra relevanta mätningar av företagets aktiviteter i sociala medier. Under en aktiv kampanjperiod är det viktigaste redskapet ett bra mätverktyg för att kontrollera vilken effekt man uppnår.
– Jämför, följ upp och var kritisk. Glädjesiffror är oftast bara det, så se till att du har flera analysverktyg för att kunna jämföra resultaten, säger David Granström, digital strateg på Vinter.
För att kunna göra det använder David olika verktyg, i kombination med varandra.
David Granström på Vinter tipsar om att alltid använda flera olika analysverktyg.
– Hootsuite, Socialbakers.com, Notified, Iconosquare är viktiga hjälpmedel för att hamna rätt. Vi använder också plattformarnas egna mätverktyg, exempelvis Facebook Insights. Genom taggade länkar blir det lätt att följa upp resultaten i Google Analytics.
Victoria Waltari Nyberg på Eurocard tror att företag kommer undersöka digitala mönster i allt större utsträckning.
– Digitala mätningar förändrar hur vi kommer jobba i framtiden. Den som kan analysera data för att nå rätt målgrupper kommer lyckas med sin marknadsföring.
Webbdagarna Stockholm är fest, prisutdelning och Topp 100. Men också inspiration, kunskap och nätverkande. Årets tema är ”Smarta affärer”. Mer om Webbdagarna och Topp 100 finns att läsa på webbdagarna.se/stockholm
David Granström, digital strateg på Vinter ger sina fem bästa tips för att mäta digitala kampanjer.
1. Börja med att skriva ner kampanjens syfte, övergripande mål samt målgrupp.
2. Titta på andra liknande kampanjer och konkurrenter för att få en tanke om vad som är möjligt att göra och vilka mätbara mål som är relevanta.
3. Gör en nollmätning innan kampanjstart, mät löpande under kampanjen: Pratas det om din kampanj? Vem gör det och vem nås av kampanjen?
4. Sammanställ alla resultat, statistik och så vidare och ge kunden en lättöverskådlig uppföljning.
5. Och så det som oftast glöms bort: följ upp och lär inför nästa projekt