Vi vet att nästan hälften av svenskarna sökt efter varor på mobilen det senaste året, enligt E-barometern 2014. Och en dryg tredjedel av konsumenterna har fått erbjudande från butiker till mobilerna. Jag vågar påstå att smartmobilen kommer att vara den viktigaste plattformen för e-handel inom tre år. De nätbutiker som missar att anpassa sig kommer att tappa försäljning.
Mobilen som internetplattform är mycket mer revolutionerande än vad både det uppringda modemet och bredbandet varit eftersom mobilen alltid är personlig och vi alltid bär den med oss. Alla återvänder hem om vi glömt mobilen, men inte lika säkert om vi glömt plånboken.
Vilka konsekvenser får det mobila skiftet för e-handeln?
Mobilen ger den fysiska detaljhandeln en möjlighet att köra över de rena e-handlarna. Kombinationen av intelligent mobil marknadsföring och fysiska butiker är kraftfull. Själv har jag imponerats av hur McDonalds och kaffekedjor som Espresso House arbetar med att bygga kundlojalitet med hjälp av sina appar. Mobilen är ett vassare vapen för den traditionella detaljhandeln är för vanliga e-handlare (hemläxa: installera McDonalds app).
Mobilen ökar fokuset på enklare betallösningar. Det är det mobila skiftet som drivit fram superenkla betallösningar som MasterPass där du checkar ut med ett klick utan att registrera din adress. Men om bankerna har vett att snabbt bygga kopplingar mellan de vanligaste e-handelsplattformarna och Swish kan storbankerna ta hem spelet om de mobila betalningarna (hemläxa: de som ännu inte swishat - gör det).
Mobilen ökar fokuset på sök. Sökfunktionen blir affärskritisk i en mobilcentrerad e-handel. Sök är det naturliga sättet att navigera på mobilen tillsammans med röstkommandon (hemläxa: använd bara mobilen till sök en hel dag).
Viktigare med smart filtrering. När kunderna beställer via en skärm som är mellan 5 och 7 tum blir smarta filtreringsfunktioner som Apptus och Nosto som visar rätt produkter utifrån beteende mycket viktigt. Utmaningen med mobil handel är att visa kunderna rätt produkter vid rätt tillfälle (hemläxa: gör hela köpprocessen av en dyrare sällanköpsvara på mobilen).
Acceptera telefonordermottagning. Frågan är om inte de bespottade telefonförsäljarna får ett uppsving när kunderna envisas med att beställa varor och tjänster via mobilen. Fördelen med mottagning via telefon är att det är enkelt att sälja mer (hemläxa: ring upp några kunder som lagt en nätbeställning och sälj på dem mer).
Ett uppsving för programatic. Ju fler plattformar kunderna finns på desto mer komplicerat blir marknadsföring. Därför måste e-handlare behärska den nya annonsteknologi som kallas programatic. Här låter vi algoritmerna styra kampanjerna i stället för magkänsla och Analytics.
Fokus på användarnas upplevelse. Experter inom användarupplevelse kommer att kunna fakturera skyhöga arvoden när den lilla skärmen ökar vikten av bra användarupplevelse på webben.
Sammanfattningsvis kan jag konstatera att uttrycket ”mobilen först” är livsviktigt för e-handlare redan i dag. Du startar inte en ny e-handel eller byter plattform på en gammal utan att fokus nummer ett är mobilanpassning.
Läs mer: Storbankerna leder vägen för mobila betalningar
Missa inte Urban Lindstedts spår om e-handel i samband med Webbdagarna Stockholm 24-25 mars: http://www.webbdagarna.se/stockholm-2015/startsida