På en del konferenser är det lätt att tro att e-handelsvärlden är enkönad om man bara tittar på talarpresentationerna - i publiken är det däremot gott om kvinnor. På konferensen E-commerce Stockholm den 24-25 mars hittar jag två kvinnor i ett ganska digert seminarieprogram med tre spår under två dagar.
Men i en värld där kvinnor tar ett stort ansvar för inköp är det ju direkt korkat att inte försöka lyfta fram kvinnor så mycket det går. Jag tror inte att en teknikdriven e-handel ledd av 90 procent män kommer att kunna ta över den vanliga detaljhandeln.
I de köpstarka åldrarna 35-44 år handlar kvinnor i lika stor utsträckning som männen på nätet och i åldrarna 16-24 samt 45-54 år handlar kvinnor i större utsträckning på nätet än männen, enligt rapporten Privatpersoners användning av datorer och internet 2014 från SCB.
Det är inte särskilt svårt att hitta många fantastiska kvinnor i e-handelsvärden. Här är ett urval av mina favoriter utan någon ranking:
Kajsa Knapp på Coolstuff har på några år byggt upp en av Nordens bästa nätbutiker med en omsättning på över 100 miljoner kronor. Coolstuff har hela tiden varit innovativa och ledande inom kundkommunikation.
Kajsa Knapp är medgrundare till en av Sveriges bästa e-butiker Coolstuff.
Katrin Lundgren på Kodmyran är en av de starka röster som hörs i e-handelssverige. Hon har inte bara drivit olika nätbutiker sedan 2001, hon har också byggt e-handelsplattformen Shop4Sale som på många sätt visat vägen för andra leverantörer. Hon var bland de första att bygga kopplingar till marknadsplatser som Fyndiq.
Jessica Nilsson är medgrundare till Hello Fresh som tog matkasse-konceptet till världen. I dag är hon riskkapitalist med inriktning mot e-handel på Northzone.
Lina Gebäck är medgrundare till matkassebolaget Linas Matkasse, som idag omsätter en halv miljard och är lönsamt. Lina har varit frontfigur för ett bolag som är bland de bästa på kundkommunikation i Sverige.
Linda Bjernstål som är vd hos Flygstolen har på tio år byggt upp en online-försäljning i miljardklassen inom ett av de mest konkurrensutsatta områden som finns: online-resebranschen. Nu är företaget inne i en internationell expansion.
Linda Bjernstål har byggt upp online-resebyrån Flygstolen.
Cristina Stenbeck är arbetande styrelseordförande för investmentbolaget Kinnevik som styrt om investeringarna från traditionella näringar mot e-handel. Kinnevik är en av storägarna i Qliro Group, den tyska modejätten Zalando och tyska Internet Rocket.
Kläddesignern och entreprenören Gudrun Sjödén startade e-handel redan 1997 och säljer i dag sina kläder till 40 länder. En förebild för alla som vill bygga ett globalt varumärke.
Sarah Wittbom, vd på Nordic Ecommerce Summit, är en av de viktigaste personerna i Sverige när det gäller att sprida kunskap om e-handel. Hon har gjort Nordic Ecommerce Summit till en konferens av internationell klass. Hon är en inspirerande talare och moderator som drivs av passion kring e-handel.
Sarah Wittbom är Sveriges viktigaste kunskapsspridare inom e-handel.
Therese Reuterswärd är e-handelschef på Nespresso, vilket är ett företag som ofta nämns när framtidens e-handel diskuteras. Hon är också en profilerad talare och bloggare i E-handelssverige.
Mari-Linn Stenlund har grundat det spännande bolaget Testagram som testar gränserna både för e-handel och marknadskommunikation. Hon har fått tusentals människor att betala för att få varuprover i fullstorlek hemskickade.
Mari-Linn Stenlund vidgar gränserna för e-handel med bolaget Testagram.
Missa inte Urban Lindstedts spår om e-handel i samband med Webbdagarna Stockholm 24-25 mars: http://www.webbdagarna.se/stockholm-2015/startsida