Sedan en tid märker Google upp sökträffar i sökresultatet som mobilvänliga och från och med den 21 april kommer mobilvänliga sidor att ranka bättre vid mobila sökningar än sidor som inte är anpassade efter små touchskärmar.

”Denna förändring kommer att påverka mobila sökningar på alla språk i världen och kommer att ha en betydande inverkan på våra sökresultat. Därför blir det lättare för användarna att få relevanta sökträffar av hög kvalitet som är optimerade för deras enheter” skriver Google Webmaster Tools blog.

I en digital värld är det Google och Facebook som sätter ramarna för företagens verksamhet på nätet. Facebook minskade den organiska trafiken för företag med Facebooksidor för att kunna sälja mer annonsklick. I dag är det många företag som prioriterat ner arbetet med sina Facebooksidor eftersom räckvidden nästan försvunnit.

Google är den viktigaste trafikkällan för både sajter och nätbutiker. Ingen kan ignorera Googles påbud. Google räds inte heller att bestämma vad som är bäst för användarna och Google.

Läs mer: Så lyfter du din Google Adwords-kampanj

Det gynnade inte sajtägarna när Google tog bort möjligheten hos Google Analytics att se vilka ord besökarna sökt på för att komma till sajten. I dag krävs det mer arbete för att analysera hur en sajt funkar i söket.

Google har haft svårt att anpassa sig till att användarna blir allt mer mobila. E-handlare har varit ovilliga att köpa mobila klick eftersom de konverterar sämre. Då tog Google Adwords helt enkelt bort möjligheten att välja bort mobila klick. I dag kan du välja att lägga lägre bud på mobila klick, men du kan inte helt välja bort mobilen när du gör kampanjer i Google Adwords.

När det gäller Google Shopping, produktannonserna med bilder i sökresultatet, går Google ännu längre. För att få annonsera hos Google Shopping måste e-handlaren erbjuda hemleverans. Att hemleverans är ett mycket litet leveransalternativ i Sverige och att vår höga förvärvsfrekvens bland kvinnor gör att ingen kan ta emot paketen på dagtid är ingenting som Google bekymrar sig om. Google är ett globalt företag med Kalifornien som mall.

Googles tvångsanslutning av alla Gmail-användare till deras misslyckade sociala nätverk Google+ är ett exempel på att Google ofta blandar ihop vad som är bäst för användarna med vad som är bäst för Google. Google+ finns också som ett tillägg i Google-annonserna där stora svenska företag får skylta med några hundra Googleplus-användare när de räknar sina Facebookvänner i tiotusentals.

Jag är personligen helt för att alla sajter och nätbutiker ska mobilanpassas, men jag är inte säker på att jag vill att Google ska tvinga alla företag att mobilanpassa sina sajter. Det är inte vanligt att Google så tydligt flaggar upp en förändring i sökalgoritmen som de gjort med nyheten att mobilanpassning blir en rankingsignal i hela världen den 21 april. Med tanke på hur stor andel trafik sajter och nätbutiker idag får från mobiler är detta en av de viktigaste förändringarna av Googles algoritm på länge.

Kombinationen med krav på mobilannonsering och mobilanpassning av det organiska sökresultatet är i princip ett ultimatum - mobilanpassa dig eller försvinn. För mobilanpassningen påverkar i allra högsta grad kvalitetspoängen vid Adwordsannonsering och därmed klickpriserna.

På 1700-talet pratade vi om upplysta despoter som inte var demokratiska men ville väl. Är det bland de upplysta despoterna vi kommer att sortera in Google när den digitala historien ska skrivas?


Missa inte Urban Lindstedts spår om e-handel i samband med Webbdagarna Stockholm 24-25 mars: http://www.webbdagarna.se/stockholm-2015/startsida