Det händer mycket på den digitala fronten i Asien, med företag, trender och marknader som inte alltid täcks av västerländska medier. Vi listar de asiatiska tekniksajterna som täcker digitala trender, mediekanaler, kampanjer, startups och e-handel i Asien på engelska. Fokus på allt från Kina, Singapore och Japan till Indonesien, Malaysia och Indien.
Läs mer: Taipei är redo att utmana Silicon Valley
TechInAsia
TechInAsia är en av de större tekniksajterna i Asien som täcker allt från de senaste tekniktrenderna inom e-handel och sociala medier till intressanta startup-företag från hela Asien. Anslutna finns journalister baserade i bland annat Indonesien, Singapore, Kina, Taiwan, Indien, Japan och Vietnam, för att ge en nyanserad bild av de senaste tekniknyheterna från kontinenten. Nyhetssajten anordnar även tre gånger per år en av Asiens största tech-konferenser - Tech in Asia Conference - i år i Singapore, Tokyo och Jakarta.
@techinasia
Campaign Asia-Pacific
Campaign Asia-Pacific skriver om kampanjer, marknadsföring och reklamnyheter från hela Sydostasien, med bas i Hong Kong och Singapore. Tidningen har funnits sedan 1970-talet och är i dag en av de främsta rösterna för mediebranschen i Sydostasien. Här kan du läsa om olika kampanjer som lanseras på olika asiatiska marknader, så väl som intressanta krönikor från branschfolk som ger sin syn på medie- och kommunikationsbranschen i Asien.
@campaignasia
Läs mer: Här är de hetaste e-handelstrenderna i Japan
e27: Asia Tech News
e27 rapporterar om startups, nya affärsmöjligheter och startup-ekosystemet i Asien, med huvudbas i Singapore. Sajten vill vara en inspirationsplattform för morgondagens teknikledare, kreatörer, entreprenörer och investerare. Här läser du om de senaste nyheterna, trenderna och investeringarna som sker på den asiatiska marknaden. Sedan 2010 anordnas även Echelon-konferensen årligen, en av Asiens största mötesplatser för startups.
@e27co
Marketing Interactive
Marketing Interactive är en självständig tidning som täcker nyheter inom reklam, marknadsföring, media och pr från hela Asien. Tidningen finns i tre upplagor - för Singapore, Hong Kong och Malaysia. Här läser du om de senaste kampanjerna, byråerna och digitala trenderna, och om så väl asiatiska som utländska företag som verkar på den asiatiska marknaden.
@MarketingEds
The Bridge
The Bridge är en Japanbaserad bloggsajt med fokus på startup-företag, entreprenörer och mobila produkter och tjänster. Sajten finns att läsa på så väl engelska som japanska. Visionen är att vara en bro mellan entreprenörer och investerare i Asien, och att fokusera på tekniknyheter från lokala startup-företag i Sydostasien. Här läser du om nya startup-företag och deras produkter, med insiktsfulla intervjuer med startup-grundare och investerare.
@thebridge_e
Digital News Asia
Digital News Asia skriver om digitala nyheter och trender från Sydostasien, med bas i Malaysia. Fokus ligger på analytiska texter om information och kommunikationstekniker och dess ekosystem.
@DNewsAsia
DailySocial
Indonesiens ledande teknikblogg som täcker allt från tekniktrender, analyser, recensioner och nyheter om Indonesiens startup-scen. Indonesien var länge Facebooks näst största marknad efter USA (tills det att Indien tog över den platsen).
@dailysocial
Intressanta personer att följa på Twitter i Asien (som twittrar på engelska):
@jonrussell - Jon Russell, Asienredaktör på TechCrunch med bas i Thailand.
@gillianwong - Gillian Wong är journalist på Wall Street Journal och skriver om tech, politik och business i Kina.
@345triangle - Sam Byford skriver tech-nyheter för The Verge, med bas i Tokyo.
@nixxin - Nikhil Pahwa är grundare av Indiens ledande teknikblogg, medianama.com.
@PaulCarsten - Paul Carsten är journalist på Reuters med bas i Kina och med fokus på tekniknyheter.
@tculpan - Tim Culpan är en Taipei-baserad teknikjournalist som skriver för Bloomberg.
@davidpilling – David Pilling är Financial Times Asienredaktör, baserad i Hong Kong.