Johanna Frelin
Vad kommer du att prata om på Webbdagarna Malmö?

– Hur man skapar en innovativ kultur. Det är många startups och internetbolag som lyckas skapa otroligt häftiga tjänster och appar samtidigt som vi ser att många etablerade företag har otroligt svårt att matcha detta. De sitter fortfarande på planeringsstadiet medan alla de här fantastiska tjänsterna lanseras. Man kan lära sig väldigt mycket av startups och internetbolag. Det handlar om att skapa en innovativ kultur på företaget och att våga gå ifrån de tunga, stora it-processerna för att i stället gå in i mycket snabbare, digitala processer.

Temat på Webbdagarna är realtid. Har dagens ökade krav på ständig närvaro och snabb förändring återspeglats i era utbildningar på Hyper Island?

– Absolut! För att kunna vara närvarande i realtid som företag behöver du decentralisera verksamheten. På stora företag kan inte alla beslut komma från cheferna. Vi pratar mycket om den nya organisationen på Hyper Island. Det krävs agila arbetssätt och man måste jobba i realtid, man ska kunna möta sina kunder per sekund och det är något som måste ske långt ut i organisationen. Vi tränar våra studenter i att jobba värderingsbaserat så att de har ett stort mått av självledarskap. Man måste kunna leda sig själv i arbetet i realtid, men mot ett gemensamt mål och gemensamma värderingar.

Du har sagt att arbete och fritid flyter ihop allt mer och att det är något som morgondagens ledare måste kunna hantera. Är det verkligen en tillvaro som alla kan anpassa sig till?

– För oss som är uppvuxna med att man ska stänga av datorn klockan fem och övergå till att vara sitt privatjag är det en enorm omställning. Men om vi tänker tillbaka på bondesamhället så var man ju tillgänglig dygnet runt. Man levde i sitt arbete på ett helt annat sätt. Jag tror att vi är på väg tillbaka till den livsstilen. Det är inte tid som vi mäter oss i utan det handlar om att hitta verktyg för att handleda sig själv att stänga av eller att göra saker så att man fyller på depåerna och kan slappna av. Det är upp till var och en och det är så klart en stor utmaning för många människor. Det är ett kulturskifte, men jag tror på människors förmåga att utvecklas.

Vilka är de viktigaste trenderna just nu inom digital kommunikation?

– Vi måste inse att mejl är för långsamt. När jag pratar med våra studenter tycker de att mejl är ointressant - det går för långsamt och är för skräpigt. Det handlar allt mer om realtidskommunikation.

– En annan viktig trend är peer to peer, som redan påverkar många företag. Uber och Airbnb har slagit mot taxi- och hotellbranscherna. Sedan har vi peer to peer-banking, “micro jobs” och peer to peer-lending, där vi helt eliminerar alla mellanhänder. Återigen påminner det här om bondesamhället, där vi sålde direkt till varandra och bytte tjänster med varandra. Dagens företag måste verkligen titta på hur peer to peer-trenden och de nätverk som skapas kommer att påverka dem. Det handlar om att anpassa sig eller slås ut.

Läs mer: Marknadschefen måste bli entreprenör

Fakta

I år storsatsar vi på Webbdagarna Malmö med ett helt nytt tvådagarsprogram på nybyggda Clarion Malmö Live. Här levererar svenska och internationella talare inspiration i världsklass, konkreta tips och en överblick av de digitala trenderna som påverkar affärslivet mest just nu. Läs mer och boka plats: webbdagarna.se/malmo