Emily Condon
Serial är podcasten som gjorde omedelbar succé när det första avsnittet släpptes i oktober förra året. I dag har man passerat 70 miljoner lyssningar, så det är uppenbarligen många som är nyfikna på vad som egentligen hände i Baltimore 1999. Är Adnan Syed skyldig till mordet på sin flickvän Hae Min Lee, eller är han ett offer för ett rättssystem som dras med allvarliga brister?

Emily Condon är producent och ingår i det team på fyra personer som skapar Serial. Hon kommer till Webbdagarna Malmö för att berätta om arbetet som ligger bakom podcasten. Vi fick en pratstund med Emily inför besöket i Sverige.

Hur är teamet bakom Serial sammansatt? Vilken är din roll?

– Jag har hand om hela produktionen, alltifrån att forma visionen för slutprodukten Serial till att hjälpa till att producera podcasten. Jag har varit ansvarig för sådant som att ta fram den grafiska logotypen, bygget av webbsajten, marknadsföring, kontakter med medier, hitta rätt medarbetare och skapa ett produktionsschema. Teamets kärna utgörs av Sarah Koenig (reportern i Serial) och Julia Snyder, som grundade Serial tillsammans, producenten Dana Chivvis och jag själv.

Vilka knep använder ni för att skapa engagemang hos publiken?

– Vi strävade efter att berätta den mest intressanta versionen av berättelsen. Sarah hade en fråga: “vad hände?”, som hela tiden drev berättelsen framåt. Hon byggde varje avsnitt kring denna fråga och avvek aldrig från den vägen. Hon följde bara det som var intressant för henne och berättade det så bra hon kunde. Inga knep alltså, bara riktigt bra, engagerande journalism.

I vilken mån formade lyssnarna innehållet i avsnitten?

– Lyssnarna hade ytterst liten påverkan, men vi hittade ett par intervjuobjekt efter att de själva kontaktat oss, något som också Sarah påpekar i de intervjuerna. Utöver det så styrde inte lyssnarna något av innehållet.

Vilka är utmaningarna när man vänder sig till en publik som är så starkt engagerad?

– Vi blev oerhört överraskade av lyssnarnas engagemang och det ökade trycket i processen eftersom vi visste att det vi skapade skulle analyseras i detalj. Och det visade sig att lyssnarna fick en del saker om bakfoten. Personer på olika diskussionsforum var helt övertygade om att vi hade förbisett information som vi i själva verket redan hade undersökt i detalj och avfärdat flera månader tidigare. Men vårt uppdrag förblev detsamma: Att berätta historien utifrån vår bästa förmåga.

Hur finansierade ni produktionen? Vilket förhållande har ni haft till era sponsorer?

– Den första säsongen finansierade delvis av sponsorer, som köpte reklamtid i början och slutet av varje avsnitt. En del sponsorer, som Mail Chimp, köpte reklamtid för en hel säsong. Sponsorerna hade inget som helst inflytande över innehållet, dom är helt separerade från den redaktionella sidan.

Hur kom det sig att Serial blev en sådan omedelbar succé, trodde ni att ni skulle skapa en ny trend?

– Framgången var chockartad för alla inblandade. Vi hade ingen aning om hur populärt Serial skulle bli och hade inga förväntningar på att vår podcast skulle skapa en trend. Publiken uppskattade verkligen öppenheten och så är Sarahs uppriktiga och raka sätt lite ovanligt - det är inte ofta man får uppleva hur någon analyserar och undersöker sina egna antaganden och motiv på det sättet.

– Det är alltid så att vissa vill rida på andras framgångar, men det som verkligen gjorde Serial så framgångsrik är de anmärkningsvärda begåvningarna hos seriens skapare Julie Snyder och Sarah Koenig. Det är de som har gjort Serial till den framgång det är.

Kan du berätta något om säsong två av Serial?

Vi jobbar hårt med att ta fram en story för säsong två just nu, förhoppningsvis kommer vi att kunna släppa första avsnittet till hösten.

Lyssna på Serial: http://serialpodcast.org

Läs mer: Den snaskiga storyn klär sig i hipsterkostym

Fakta

I år storsatsar vi på Webbdagarna Malmö med ett helt nytt tvådagarsprogram på nybyggda Clarion Malmö Live. Här levererar svenska och internationella talare inspiration i världsklass, konkreta tips och en överblick av de digitala trenderna som påverkar affärslivet mest just nu. Läs mer och boka plats: webbdagarna.se/malmo