Jag har undervisat på Berghs School of Communication i fyra år. I onsdags, efter att ha genomfört en föreläsning för en ny kull, bestämde jag att det var sista gången.
Mina lektioner handlar om digital marknadsföring och webbanalys. Eftersom landskapet förändras så snabbt kan en föreläsning från ett tillfälle vara inaktuell terminen därpå. Så även om jag själv inte längre arbetar operativt med digital marknadsföring håller jag mig ajour med nya annonsformat i sociala medier och med nyheter från Google och Facebook. Jag brukar uppdatera mitt lektionsunderlag ungefär två gånger om året.
Det hade gått sex månader sedan jag höll senaste lektionen på samma tema. Då, i mitten av oktober, sjöd klassrummet av frågor. Vi stannade länge på varje ämne och drog till och med över tiden. Alla ville veta mer, om allt! Vad är en cookie? Hur funkar Google Plus? Men i onsdags var det tyst. Förutom när någon försiktigt räckte upp handen och ifrågasatte något jag sagt. "Är det verkligen så det funkar?", undrade någon när jag berättade om annonsmodeller för automatiserad handel. Halvvägs igenom lektionen kändes det som om jag hade tappat udden när det gäller det ämne jag brukade kunna som ett rinnande vatten. Flera gånger var det jag som ställde frågorna: "Kan man annonsera på Instagram nu? Hamnar organiska sökord fortfarande som keyword not provided i Analytics?"
Läs mer: Glöm e-handel - nu är det Enad Handel som gäller
För ett par år sedan kunde en duktig digital marknadsförare uträtta storverk med grundkunskap inom seo, sociala medier, bloggar, Adwords och Affiliate. När jag i dag rekryterar till liknande tjänster förväntar jag mig att personen ska behärska områden som Multikanalsattribuering, Dark Social, Drip Marketing, Flow advertising, True-view och Real-time Bidding. Pallar du att hänga med i det osannolika tempo som är digitala medier? Då finns det en ledig plats till dig vid katedern på Berghs.
Efter lektionen har jag funderat, inte så mycket på hur jag ska spendera mina onsdagkvällar framöver, utan vilken verklighet som väntar dessa marknadsförare ute i arbetslivet. Med möjligheter kommer förväntningar. Förväntningar på att marknadsaktiviteter exekveras med utgångspunkt i lönsamhet och att allt testas och utvärderas i realtid. Rätt utnyttjade kommer dessa marknadsförare att uträtta storverk, men det måste finnas flexibilitet och lyhördhet i de avdelningar som anställer dem. Och mod att våga uppdatera sina planer oftare än två gånger om året.
Therese Reuterswärd är e-handelschef och bloggare
På Twitter heter hon @TrulyTherese
Välkommen till en inspirerande och lärande heldagskurs för dig som vill utveckla dina kunskaper inom seo, ett område som blir allt viktigare för många företag. Som deltagare får du en uppdaterad bild av hur du kan jobba med och bli framgångsrik inom sökmotoroptimering både idag och i framtiden. Kursen riktar sig till dig som har viss tidigare erfarenhet av sökmotoroptimering men vill utvecklas och bli bättre rustad. Vi fokuserar på konkreta praktiska lösningar som du har användning av i vardagen. Boka din plats: http://www.webbdagarna.se/academy/seo-essentials