I dag väljer många företag att skapa appar för att stödja sin kärnverksamhet – som hjälpmedel för kunden eller i rent marknadsföringssyfte. Företagen erbjuder allt från spel och medlemsskapskort till bank- och informationsappar. Förklaringen är enkel: IOS- och Androidanvändare över 18 år tillbringar i dag 65 procent mer tid med appar än vad de gjorde för två år sedan, drygt 30 timmar i månaden, enligt Nielsen. Däremot använder vi inte fler appar, utan smartphoneanvändare ligger stadigt på runt 27 aktiva appar i månaden.

Men det är inte alltid så enkelt att nå ut till användarna med sin app: 90 procent av de företagsappar som byggs och släpps misslyckas med att locka användare. Apparna är helt enkelt irrelevanta för användarna. Det är därför viktigt att ha en tydlig plan med en företagsapp innan den byggs och lanseras.

Här är några grundläggande tips kring hur du ska tänka när du skapar en företagsapp, och hur du får folk att ladda ned den.

1. Skapa något som folk faktiskt vill ha
Med miljontals appar spridda över olika appmarknader är det viktigt att ha en tydlig tanke med sin app – annars är chansen stor att den likt de flesta företagsappar misslyckas. Vilket mervärde kommer din företagsapp att ge användaren? Vad möjliggör appen som användaren inte kan få ut av den vanliga hemsidan? Exempel på bra appar med tydligt användningsområde är bankapparna – som förenklar vardagen för bankkunderna genom att ge dem tillgång till sin ekonomi direkt i byxfickan. Även gymappar som låter användare sköta klassbokningar och att hålla koll på sitt träningsschema genom mobilen ger ett tydligt mervärde.

2. Nå ut till dina befintliga kunder
Om er app är riktad till befintliga och framtida användare är det viktigt att berätta om den för dem – genom nyhetsbrev, sociala medier och på er hemsida, och kanske även via annan marknadsföring. Öva in en ”elevator pitch” för att kunna förklara appens funktion och syfte med en mening – i så väl text som tal. Glöm inte bort att ha med grafik från appen eller skärmbilder när du berättar om appen, då det ofta är det visuella som får upp folks ögon för en ny mobiltjänst.

Läs mer: Så når du ut till kunderna i meddelande-appar

3. En säljande ikon
Det första intrycket någon får av din app är appikonen. Det är därför viktigt att tänka till och skapa en ikon som fångar användarens intresse bland alla miljontals appar på appmarknadsplatserna som Apple App Store, Google Play och Windows Phone Store.

app icon
Ikonen förmedlar det första intrycket, skapa en som sticker ut i mängden på App Store eller Google Play.

4. Ha en tydlig appbeskrivning
Tänk på att bara de två-tre första meningarna i din appbeskrivning syns för användaren när denne kommer in på din appsida på en appmarknad. Därför är det viktigt att på ett kortfattat och säljande sätt förklara appens grundfunktioner och varför någon skulle vilja ladda ner den redan på de första meningarna. Bra information att ha med kan även vara utlåtanden från användare eller media.

5. App Store Optimization (ASO)
Enligt Nielsen har 63 procent av IOS- och Android-användare använt sökfunktionen på respektive appmarknad för att hitta nya appar. Då är det viktigt att din app dyker upp på de nyckelord den är associerad med, som ditt företagsnamn. Mer tips om hur du bör tänka kring ASO hittar du hos Entrepreneur.com: How to Use App Store Optimization to Get Attention

6. Jobba med video
Skapa en produktvideo för din app som förklarar hur den fungerar och vem den riktar sig till. Då väcker du snabbare uppmärksamhet och ger potentiella användare ett enkelt sätt att få en bra översikt av din produkt. Ha videon tillgänglig på Youtube eller Vimeo, och på den egna hemsidan. Länka till den när du pratar med andra om din app. En app med en video har också större chans att bli omnämnd av olika medier.

Instagram och Vine är bra plattformar för att lägga upp snabba videoklipp där du visar ”how-to’s” från din app. Hur fungerar de olika funktionerna egentligen? Håll kvar dina användare genom att ge dem enkla visuella beskrivningar av appfunktionen på ställen där de kanske annars fastnar och tröttnar på appen.

7. Få rekommendationer och recensioner
Uppmana dina appanvändare att recensera din app på appmarknaderna. Appar med fler rekommendationer och recensioner får fler nedladdningar än de som inte har några användarutlåtanden, då det blir enklare för en ny användare att lita på andra användares rekommendationer och välja att ladda ner appen. Det finns funktioner som går att bygga in i en app som automatiskt frågar efter X antal användningstillfällen om personen är villig att recensera appen på appmarknaden.

AppAnnie
AppAnnie är analysverktyget som hjälper dig att hålla koll på hur det går för din egen app.
8. Analysera
AppAnnie.com är en av världens främsta analysplattformar för appar. Här håller du koll på antal nedladdningar och rankning på olika appmarknader. Om du marknadsför din app kan du även hålla koll på alla annonser och hur många nedladdningar de genererar via App Annie. En dashboard för alla dina appaktiviteter helt enkelt. Med tjänsten MixPanel kan du följa hur enskilda användare nyttjar din app, och analysera vilka funktioner som är mest populära samt var någonstans användare fastnar eller faller bort. Här kan du även följa hur många procent av de som laddar ned appen som förblir aktiva användare, vecka för vecka. Färsk statistik från Ampersand Mobile visar att 84 procent av användarna raderar en företagsapp efter bara en användning, eftersom den inte känns tillräckligt relevant för dem. Håll koll på hur dina användare agerar inne i appen för att säkerställa att den fyller ett faktiskt behov för dem.

9. Lyssna på dina användare
Ditt företag har byggt en app för användarna/kunderna, och då är det viktigt att lyssna på deras åsikt om appen; hur de uppfattar den och hur de vill använda den. Ha ett tydligt sätt för användarna att lämna feedback och utveckla sedan framtida versioner av appen med användarnas önskemål i åtanke.

I jakt på inspiration?
Letar du inspiration på lyckade företagsappar? Spana in Marketing unwireds guide: Top 10 Branded Apps that are Actually Useful där bland andra Starbucks, 7-eleven och North Face finns med. Mer läsning finns även i Mobile Marketing Magazine: Secrets of Success for Branded Apps

Läs mer: Mobilen är nyckeln till framtidens e-handel

Fakta

I år storsatsar vi på Webbdagarna Malmö med ett helt nytt tvådagarsprogram på nybyggda Clarion Malmö Live. Här levererar svenska och internationella talare inspiration i världsklass, konkreta tips och en överblick av de digitala trenderna som påverkar affärslivet mest just nu. Läs mer och boka plats: webbdagarna.se/malmo