Liksom de flesta andra branscher har resebolagen tvingats anpassa sig till en verklighet där den största delen av kommunikationen sker i digitala kanaler. Och i en bransch där flera olika aktörer hela tiden slåss om att kunna erbjuda de mest förmånliga resorna handlar det om att nå ut på ett effektivt sätt.

För Solresor är e-postmarknadsföring en betydande del i arbetet med att nå ut till kunderna. Emily Larsson, ansvarig för e-postmarknadsföring på företaget, förklarar att man på så sätt kan kommunicera med kunderna utan att det känns påtvingat.

– För oss är e-postmarknadsföring väldigt betydelsefull. För kundens del är det också enkelt att både prenumerera på utskick och att avregistrera sig, förklarar hon.

Emely Larsson
Emily Larsson är ansvarig för E-postmarknadsföring på Solresor..
När det kommer till marknadsföring via e-post arbetar Solresor med fyra områden: sol och bad, rundresor och upplevelser, golf och träning samt sista minuten. Genom att låta kunderna själva bocka i vilka områden de är intresserade av kan företaget se till att exempelvis en kampanj för golfresor når precis rätt målgrupp.

– Vi arbetar mycket med att kunden ska kunna uppdatera sin profil vid varje utskick. Resebranchen är inte bara väldigt väderberoende, människors intresse styrs också av säsong och då gäller det att kunna pitcha rätt resor vid rätt tillfälle. Du vill kanske inte ha utskick om golfresor under sommartid.

Läs mer: Så lyckas du med marknadsföring via e-post

Beroende på vilket utskick det handlar om ser också fokuset annorlunda ut. Emily Larsson berättar att det som fungerar för en sista-minuten-resa inte nödvändigtvis fungerar för en resa som är mer inriktad på upplevelser.

– För inspirationsresorna lyfter vi mer fram minnen och försöker spela på känslor, där går vi inte in med syfte att vi ska sälja. För ett utskick om sista minuten-resor handlar det mer om att få en hög öppningsfrekvens och där får vi laborera med pre-headern och rubriken på ett annat sätt. Där arbetar vi också mycket med tidsbegränsningar, att man bara har ett dygn på sig för att köpa en viss resa.

Något som är gemensamt för samtliga områden är att texten inte får ta överhanden.

– Vi behöver nå ut med budskapet med så få ord som möjligt. Just därför testar vi väldigt mycket för att se vad som fungerar. Mest handlar det om olika typer av a/b-tester.

Något Solresor har märkt tack vare testerna är att det är viktigt att slussa kunderna rätt när de väl klickar på en länk i utskicket. Det kan handla om att låta kunderna hamna på en samlingssida där samtliga resor för den aktuella kampanjen visas och som enbart går att hitta via utskicket.

– Det ska inte krävas fler klick för att komma vidare. Lägger vi upp en kampanj om en specifik resa till Turkiet har vi djuplänkat till en undersida där det i sin tur finns mer information om hotellet och där du kan boka direkt.

Dessutom försöker företaget ha så fokuserade utskick som möjligt. Kampanjer med för mycket information brukar sällan slå väl ut.

– Vi har lärt oss att hålla en röd tråd. Har vi för mycket att erbjuda i ett utskick blir det helt enkelt inte bra.

Läs mer: Företagen satsar socialt och på e-post

Fakta

I år storsatsar vi på Webbdagarna Malmö med ett helt nytt tvådagarsprogram på nybyggda Clarion Malmö Live. Här levererar svenska och internationella talare inspiration i världsklass, konkreta tips och en överblick av de digitala trenderna som påverkar affärslivet mest just nu. Läs mer och boka plats: webbdagarna.se/malmo