Google Analytics är verktyget som alla sajtägare måste ha koll på för att kunna avgöra vilka åtgärder som driver trafik till din sajt och får besökarna att stanna kvar och göra affärer med dig. Vi bad en av Europas främsta experter, Emina Dervisevic, att bjuda på sina tre bästa, avancerade tips för Google Analytics. Emina är även lärare på Internetworld Academys certifieringskurs för Google Analytics. Läs mer och anmäl dig: www.webbdagarna.se/academy/google-analytics-certifiering

Google Analytics
Ta inte för givet vilken kanal som driver konverteringen på din sajt. Ibland är det en helt annan modell som fungerar bäst för ditt företag och dess produkter.
1 Attribuering - verktyg för jämförelse
Hur vet du vilka av dina kanaler som får äran för själva konverteringen? I 15 år har sista klicket fått äran för själva konverteringen, men verkligheten är en helt annan.

Det viktigaste i dag är att bortse från sista klicket och i stället lära sig hur konverteringen ser ut för ditt företag, dina resurser och din marknadsföring. I Google Analytics kan du jämföra olika modeller och lära dig hur olika de krediterar värde för olika kanaler. Kanske passar första klicket eller en linjär modell bättre för just ditt företag, dina resurser och din produkt.

På bilden ovan ser du att Betald trafik ger större fördelning / kreditering om du väljer Första klick-modellen jämfört med Sista klick-modellen: 144.12 %, alltså en enorm skillnad.

Google Analytics
Håll koll på indirekta konverteringar för att avgöra när mest krut ska läggas på marknadsföringen.
2. När börjar dina konverteringar att ta fart?
Under rapporten Indirekta konverteringar kan du se hur många dagar innan själva konverteringen som indirekta konverteringar börjar ske. Här ser vi att användarna börjar göra indirekta konverteringar nästan tio dagar innan - det vill säga sökningar och trafik till din sajt ökar från olika kanaler innan själva konverteringen äger rum. Detta är viktigt att notera eftersom du då kan pusha extra med din marknadsföring just de dagarna. Rapport finns under Flerkanalstrattar, Indirekta konverteringar.

Google Analytics
Missa inte de nya, avancerade rapporterna om du driver en e-handelssajt.
3. Avancerad e-handel
Avancerad e-handel för Google Analytics är nu ett måste för alla e-handlare. Nya insights kring förhållande mellan detaljsida och lägg till varukorg är dock något som 99 procent av e-handlarna inte känner till i dag. Hur fungerar dina promotion codes på produktnivå och hur ser din Add to Cart-frekvens ut? Alla dessa fantastiska rapporter kan du få i form av de nya, avancerade e-handelsrapporterna.

Läs mer om hur du kan dra nytta av rapporterna: http://analytics.blogspot.pt/2014/05/better-data-better-decisions-enhanced.html


Emina Dervisevic är en av Europas främsta experter på Google Analytics och kursledare på Internetworld Academy. Läs mer och anmäl dig.