Google Adwords är ett kraftfullt verktyg för dig som vill annonsera på nätet. En av de mest användbara funktionerna är geotargeting, där det går att i detalj kontrollera inom vilket område en annons ska visas. För företag med stark lokal närvaro är det givetvis en viktig del men det kan även fylla en funktion för större företag och webbaserade verksamheter som vill fokusera på delar av landet där den största delen av kundgruppen finns.
– Det första du behöver veta är var dina kunder befinner sig. Har du en e-handel där du säljer till hela landet men där en större del av dina kunder finns i Stockholm är det klokt att fokusera mer mot Stockholm med hjälp av budjustering, säger Gustav Önneslöv, på adwordsbyrån Teveo.
Gustav Önneslöv är expert på Adwords och jobbar på Teveo.
Han förklarar att geotargeting är bland de enklare funktionerna att komma igång med i Adwords – i princip räcker det att skriva in exempelvis Västra Götaland, Göteborg eller Lund. Däremot blir det mer komplicerat för den som vill gå in på mer detaljerad nivå. Då gäller det framför allt att arbeta med cirkelverktyget för att fånga in mindre områden. Genom att markera önskade områden med cirklar går det att visa för Adwords var annonsen ska visas mer exakt. Men här gäller det att se upp.
– Vill du annonsera på ett område runt tio kilometer brukar det inte vara några problem, men när det kommer ner till fem kilometer eller mindre börjar det bli svårt för Google. Systemet går efter ip-nummer, antingen efter din fasta uppkoppling eller mobilmastens placering.
Läs mer: Bästa tipsen för Google Analytics
För att komma runt det här problemet brukar Teveo använda sig av dubbla cirklar. Det betyder kort och gott att du börjar med att lägga en summa pengar på marknadsföring i ett större område, därefter gör du en mindre cirkel inom det området där du fördelar den större delen av den satsade summan.
– Systemet är inte helt perfekt, Google själva håller med om att det är svårt att gå ner på de allra minsta områdena. Det vanligaste är att man arbetar inom en stad eller ett större samhälle.
– Ett misstag företag gör med geotargeting är just att man har för litet eller för stort område. Om du exempelvis har en fysisk butik bör du fundera över hur långt din kundgrupp kan tänka sig att åka. Det är inte någon idé att visa annonsen för människor som ändå inte kommer besöka dig.
För att göra det handlar det mycket om att testa sig fram och dra lärdom av tidigare Adwords-annonser. Gustav Önneslöv menar också att Google Analytics är ett smart verktyg för att se var målgruppen befinner sig, även om det inte går att få ut någon detaljerad information där. Ett tips han ger är att koppla ihop sitt My Business-konto med Google Analytics. På så sätt går det att se hur många av de kunder som befinner sig i närheten som har konverterat. Även där gäller det att ha testat ett visst antal kampanjer först innan datamängden blir relevant.
Att lokalanpassa sin Adwords-kampanj är långt ifrån det enda du behöver göra för en framgångsrik Adwords-kampanj på lokal nivå. Hela idén med verktyget bygger som bekant på att marknadsföra sig med olika sökord, något som sköts via budgivningar. Kortfattat går det att förklara med att ju enklare och mer effektivt sökordet är, desto dyrare blir det. Själva användningen av sökord skiljer sig inte nämnvärt åt när du jobbar med geotargeting, däremot förklarar Gustan Önneslov att många lägger ut pengar i onödan på att lokalanpassa sökorden.
– Du behöver inte lägga in platsnamn som söktermer, det är ofta mer effektivt att använda samma termer som du gör i vanliga fall. De flesta sök sker utan platsnamn, även på lokala tjänster. Ställer du in kampanjen rätt visas annonserna även om ett platsnamn inte finns med i sökningen.
En god idé är att ha en tydlig målsättning för vad du vill åstadkomma med kampanjen, vilka kunder du vill nå och hur mycket pengar du är villig att lägga på varje konvertering.
– Mycket handlar om utbud och efterfrågan. Jobbar du mot hela landet blir det väldigt dyrt om du ska synas på en mängd olika ord, men jobbar du lokalt har du ofta råd med flera ord. Då kan du sätta ett högre bud.
Läs mer: Nu dominerar mobila sökningar
Du har väl inte missat våra kurser inom Internetworld Academy, där våra rutinerade lärare lyfter dina digitala kunskaper till nästa nivå? Vi erbjuder för närvarande tre certifieringsutbildningar samt kursen SEO Essentials.
Läs mer och anmäl dig: www.webbdagarna.se/academy/startsida