I dag vet vi att personligt och färskt innehåll är avgörande för att väcka uppmärksamhet, både från sökmotorer och från enskilda besökare. Googles senaste algoritm premierar till och med de webbplatser vars innehåll uppdateras regelbundet.
Trots högre krav på digitala kanalers utbud och kvalitet föväntas många sajtägare fortsätta leverera med samma resurser som tidigare. Det ställer stora krav på struktur och planering. Här är mina bästa tips för dig som vill sätta ihop en innehållskalender.
Läs mer: "Klarar du att hänga med i det osannolika tempot?"
3 tips för en lyckad innehållskalender
1. Levande innehåll
De flesta webbplatsers aktivitet förändras under året. Ta hjälp av sök- och besöksstatistik för att undersöka när olika saker är intressanta. Ett exempel kommer från Uppsala.se. Där stiger antal sökningar på "sandsopning" i februari. Arbetet med att ta fram information och artiklar om stadens planer för sandsopning påbörjas därför redan i januari. Varva innehållstyp (branschnyheter, guider) med format (video, listor) och tonalitet (utbildande, inspirerande) så kommer även det att bidra till känslan av en levande webbplats.
2. En unik vinkel
Säsonger är inte unika. Förmodligen har konkurrenterna en mors dag-aktivitet och en julkalender precis som ni. Donerar ni till välgörenhet för alla beställningar som läggs på fredagar eller firar ni Cyber Monday året runt? Microsoft har uppfunnit Jobba Hemma-dagen för att kommunicera den programvara som gör att du kan jobba precis lika bra smidigt hemifrån som när du är på jobbet. Vilken vinkel tar ni?
3. Uppmuntra till återbesök
När du har gjort ett schema för ett par månader framåt kan du locka tillbaka besökare med glimtar av framtida innehåll. “Teasers” skapar en vana att besöka din sajt vid upprepade tillfällen. Går det i snitt tre veckor eller tolv månader mellan besöken? I ert webbanalysverktyg finns rapporter som visar hur cyklerna ser ut. När besökare får se sina egna förslag bli till verklighet uppstår också en typ av lojalitet (reciprocitetsprincipen). Låt besökarna rösta på vad de vill se mer av!
En kollega sa en gång att man inte ska känna stress över att uppdatera sin webbplats. Han menade att ingen besökare någonsin reflekterar över att sajten ser likadan ut året runt. Jag undrar om han skulle ge samma råd till de ansvariga för skyltningen på Åhléns eller NK?
Lycka till!
Therese Reuterswärd är e-handelschef och bloggare
På Twitter heter hon @TrulyTherese
I år storsatsar vi på Webbdagarna Malmö med ett helt nytt tvådagarsprogram på nybyggda Clarion Malmö Live. Här levererar svenska och internationella talare inspiration i världsklass, konkreta tips och en överblick av de digitala trenderna som påverkar affärslivet mest just nu. Läs mer och boka plats: webbdagarna.se/malmo