Twitter
Du arbetar som designchef på Twitter. Kan du berätta lite om den positionen?

– Jag leder ett team på cirka ett dussin designers, och vi arbetar med att utforma, utveckla, testa och leverera nya funktioner och produkter på Twitter. Jag tillbringar också mycket tid med att försöka förbättra de processer och verktyg vi använder när vi utvecklar. Vi är ett växande team, så vi letar ständigt efter nya sätt att göra kommunikationen lättare och vårt arbete bättre, och se till att våra designers är nöjda och ständigt på tårna.

Titeln på din keynote är "Macrointeractions – addressing the big problems in product development". Kan du utveckla vad det betyder?

– En hel del fokus inom design handlar om kvalitet och att få detaljerna helt rätt, Dan Saffers bok "Microinteractions" tar upp mycket av detta. De senaste åren har jag blivit mycket intresserad av arbetet med att bygga upp designteam och designstudior och studerat hur design förhåller sig till tekniken. Det finns många problem som ett team behöver arbeta sig igenom för att bygga en produkt som inte har något att göra med hur produkten ser ut. Men utvecklingsproblem kan behandlas som designproblem. Jag älskar att nörda ner mig i detaljerna i en särskild design, men när jag har ett team av bra designers, använder jag kanske inte min tid på rätt sätt om jag går in i detaljerna. "Macrointeractions" samlar mina tankar och erfarenheter om en del mer sådana här abstrakta utvecklingsproblem.

Kan du beskriva din designfilosofi och hur det manifesteras i arbetet du gör idag och tidigare gjorde på Nokia och Microsoft?

– Det finns fyra aspekter inom design jag bryr mig om och fokuserar på. Jag vill att de produkter jag designar ska vara praktiska, användbara, roliga och vackra – i den ordningen. Man hör ofta människor säga att vi ska göra "meningsfullt" arbete, vilket är ett bra mål, men det är också subjektivt. Det som är meningsfullt för dig kanske inte är det för mig. Jag ställer mig alltid frågan – blir världen bättre om vi löser det här problemet? Jag har alltid dragits till sådant som i grunden är inriktat på att lösa mänskliga problem.

– Redan tidigt i karriären var jag mycket intresserad av kommunikation, det framstod som ett bra område för mig att lägga min tid och energi på att försöka bidra till att förbättra. Det är vad som ledde mig till Nokia, sedan Microsoft, och nu Twitter. På Nokia ägnade jag mycket tid åt att förbättra användbarheten av deras produkter och jobbade med tidiga touchgränssnitt. På Microsoft fokuserade jag på göra mobila gränssnitt roligare och vackrare.

Du har en magisterexamen från Designhögskolan i Umeå. Hur var det att studera i Sverige?

– Det var fantastiskt! Sverige är ett underbart land. Jag ska erkänna att när jag först kom till Umeå var jag inte helt beredd på hur långt norrut det låg, och den kalla och mörka årstiden tog tid att vänja sig vid, men det är en otroligt vacker och fascinerande del av världen. Lärarna och förutsättningarna på Designhögskolan var utmärkta och alla var otroligt vänliga, och den internationella studentkåren imponerade på mig. Jag har fortfarande många nära vänner från min tid där, som alla arbetar på bra designstudior i Nordamerika och Europa i dag. Det är flera år sedan jag senast var i Sverige, så jag ser verkligen fram emot att besöka Webbdagarna!

Läs mer: Fem talare du inte får missa på Webbdagarna Malmö

Fakta

I år storsatsar vi på Webbdagarna Malmö med ett helt nytt tvådagarsprogram på nybyggda Clarion Malmö Live. Här levererar svenska och internationella talare inspiration i världsklass, konkreta tips och en överblick av de digitala trenderna som påverkar affärslivet mest just nu. Läs mer och boka plats: webbdagarna.se/malmo