Aja Guldhammer
Kan du börja med att ge en kort lägesbeskrivning av hur utvecklingen ser ut för Airbnb i Norden?

– Airbnb växer riktigt bra över hela världen, och Norden följer samma tillväxtkurva. Globalt har över 35 miljoner gäster använt sig av Airbnb fram till i dag. Det tog fyra år att nå den första miljonen, men nu använder i genomsnitt över en miljon gäster Airbnb varje månad. I Norden kan vi se att danskarna varit bäst på att ta konceptet till sig hittills, men såväl norrmän som svenskar kommer starkt nu. Det jag tror kickstartade tillväxten i Sverige var Eurovision Song Contest i Malmö för två år sedan, det fanns stor efterfrågan på boende och många öppnade sina hem för besökare.

Du ska prata om hur viktig "the network effect" är för Airbnb. Är det fortfarande lika viktigt för er att kunskapen om Airbnb sprids genom nätverkande och genom mun-till-mun-metoden nu när tjänsten är ett starkt globalt varumärke?

– Nätverket av värdar och gäster är alfa och omega för oss på Airbnb. Utan dem är vi bara en tom marknadsplats på nätet. Vi är otroligt stolta över att vi primärt växer genom "word of mouth", för det talar för att Airbnb står för goda upplevelser. Det är mycket bättre att få en rekommendation av en vän eller familjemedlem, än att höra det från oss genom traditionella marknadsföringskanaler. Det blir personligt och välkomnande när det är någon du känner som tipsar. Jag hoppas att det kommer att förbli så här i framtiden. Vi har också mycket upplysningsarbete kvar framför oss gällande vad Airbnb är och hur plattformen fungerar. Vi är välkända i vissa kretsar, men man kan diskutera om vi verkligen har blivit "mainstream" i Sverige ännu.

Hur skulle du säga att online och offline möts hos Airbnb?

– Vilken är Airbnbs produkt? Jag skulle säga upplevelser. Och de upplevelserna finns inte online, utan börjar när gästen knackar på dörren och gästen öppnar. Vårt uppdrag som onlineplattform är att sätta folk i förbindelse med varandra och att bygga upp en tillit så att folk i våra nätverk kan få goda, unika och lokala upplevelser.

Hur ser den typiska Airbnb-gästen ut i dag?

– Faktiskt så är vår genomsnittsanvändare närmare 40 år än 30 i dag, vilket överraskar många. Man kan inte längre tala om någon enskild profil som använder Airbnb, vi har till exempel börjat se att såväl familjer och affärsresenärer som pensionärer nu ser fördelar med att bo privat och kunna uppleva lokala miljöer när de är ute och reser. Eller att de hyr ut sitt eget hem, när de har möjlighet.

Fakta

I år storsatsar vi på Webbdagarna Malmö med ett helt nytt tvådagarsprogram på nybyggda Clarion Malmö Live. Här levererar svenska och internationella talare inspiration i världsklass, konkreta tips och en överblick av de digitala trenderna som påverkar affärslivet mest just nu. Läs mer och boka plats: webbdagarna.se/malmo