– Det har blivit omöjligt att säga en siffra!

Det konstaterar John Ekman på Conversionista, när vi ber honom att tycka till om vilken klickfrekvens en sökordskampanj ska ha .

– Visst, du kanske fick ett klick på Adwords-annonsen idag, fortsätter han. Men vad gjorde ni för aktivitet på Facebook i förra veckan som påverkade det? Det har blivit svårare att säga något om en sökordskampanj bara utifrån klickfrekvensen.

Det ökande användandet av sociala medier har gjort det missvisande att endast titta på det sista klick som gjorts innan en konvertering, menar John Ekman.

John Ekman
John Ekman på Conversionista.
– Google Adwords blir dyrare och dyrare, eftersom man ofta googlar i det sista skedet innan köpet. Men den första kontakten kanske är på Facebook. Sen googlar du, jämför, funderar lite och bestämmer dig för vilken butik du ska köpa varan från. En vecka senare kommer du ihåg det och vill slå till – du googlar och hittar en sponsrad länk från butiken högst upp. Och så får Adwords credit för köpet, förklarar John Ekman.

Läs mer: Så mäter du din marknadsföring, del 1

I stället är det konverteringen som helhet på sajten som bör mätas.

Ska man ändå benchmarka sin klickfrekvens på Adwords är 2,5-3 procent en lägstanivå, bedömer Anette Mörk, tillförordnad analyschef på den digitala byrån Forefront Media. Men även hon varnar för att hänga upp sig för mycket på den siffran.

– Att stirra sig blind på en klickfrekvens kan vara förödande. Det kanske inte går att nå högre utan det är andra saker man behöver titta på istället. Hur är hemsidan uppbyggd, hur driver man trafik? Titta på hemsidan och genomför a/b-tester för att öka konverteringsgraden, råder Anette Mörk.

Facebook-annonsering

Hur vet man om Facebook-kampanjen blev lyckad? Man ska inte jämföra med andra – att sätta egna mål är enda sättet, anser Anette Mörk, tf analyschef på Forefront Media.

– Vi mäter i första hand engagemang, alltså hur många som engagerar sig i budskapet. Det kan betyda att man ”gillar” eller kommenterar, eller att man tittar på en film. Men delningar, alltså att man sprider något i sitt nätverk, är den bästa konvertering man kan få på Facebook, säger Anette Mörk.

Anette Mörk
Anette Mörk, analyschef på Forefront Media.
Hon tycker inte att man ska benchmarka sin Facebook-kampanj mot någon specifik siffra, eller gentemot konkurrenter – då kanske man siktar för lågt. Målen ska sättas individuellt för varje verksamhet.

– 2000 likes kan vara jättebra för en mindre lokal kund, medan ett större nationellt varumärke inte skulle nöja sig med det utan kanske sikta på minst 1500 likes på en vecka.

Sociala medier ofta är en viktig källa i researchen inför ett köp, medan det sista klicket ofta kommer från Google. Med en komplex köpprocess är det svårt att få fram bra mått på hur mycket aktiviteter i sociala medier egentligen river ett köp.

– Många försöker idag förstå det man kallar multi channel attribution, alltså hur olika kanaler bidrar på olika sätt. Blir man duktig på det kan man också se det ökade värdet av de sociala kanalerna, säger John Ekman på Conversionista.

Läs mer: Allt fler satsar på programmatic i Sverige


Lär dig mer om digital marknadsföring
Du har väl inte missat våra kurser inom Internetworld Academy, där våra rutinerade lärare lyfter dina digitala kunskaper till nästa nivå? Vi erbjuder för närvarande tre certifieringsutbildningar samt kursen SEO Essentials.
Läs mer och anmäl dig: www.webbdagarna.se/academy/startsida

Fakta

I år storsatsar vi på Webbdagarna Malmö med ett helt nytt tvådagarsprogram på nybyggda Clarion Malmö Live. Här levererar svenska och internationella talare inspiration i världsklass, konkreta tips och en överblick av de digitala trenderna som påverkar affärslivet mest just nu. Läs mer och boka plats: webbdagarna.se/malmo