Strax under 3 procent, säg 2,8. Där brukar konverteringsgraden för e-handel till konsument ligga i genomsnitt på företagets egen webbplats. Men snittet varierar beroende på bransch.

– Konverteringen är lägre i branscher där folk ”fönstershoppar” mycket på nätet. Till exempel inom mode och heminredning, då surfar kunderna runt mycket och letar inspiration, säger John Ekman, konverteringsexpert på byrån Conversionista.

Öppnar kunden många webbläsarfönster eller flikar men bara köper från en av dem påverkar det konverteringen negativt. Företag i branscher med det kundbeteendet bör alltså förvänta sig en lägre konverteringsgrad. Även i branscher med mycket prisjämförelse brukar konverteringen ligga lägre. Även där öppnar kunderna många fönster - hemelektronik är ett exempel.

Om man å andra sidan verkar inom en tydlig nisch bör man hamna på en högre konverteringsgrad än snittet, anser John Ekman.

John Ekman
John Ekman på Conversionista.
– Ta till exempel bläckpatroner. Det är en tydlig produkt som vänder sig till ett specifikt behov. Med enkel utcheckning och betallösning ska man kunna se en konverteringsgrad som närmar sig 10 procent.

Läs mer: Så mäter du din marknadsföring, del 1

Men även om konverteringsgraden är ett angeläget mått är det viktigt att inte fastna för mycket vid den siffran. Dels bör man bryta ner konverteringsgraden i olika områden: vilka delar av sajten konverterar bra och vilka konverterar sämre? Det kan skilja stort mellan olika delar av en sajt, berättar John Ekman. Dels är konverteringsgraden ett slags temperaturmått: den berättar vilken temperatur du har, men inte varför du är sjuk.

– Det vi brukar säga är att du alltid kan få en bättre konvertering. Egentligen är det irrelevant vilken konverteringsgrad du har idag, för oavsett hur hög den är så kan du alltid förbättra den.

Man bör dock räkna med att konverteringen på en mobilsajt är lägre än på desktop-sajten.

– I termer av trafik är det ganska många sajter som har brutit igenom 50 procents-gränsen nu, alltså att de har mer mobil trafik än desktoptrafik. Men det är väldigt få som har mer köp på mobilen. Därför får man istället titta på hur de mobila kanalerna bidrar tidigare i köpprocessen, säger John Ekman.

E-postmarknadsföring

Öppningsfrekvens, klickfrekvens och konvertering. Det är tre relevanta mått när man jobbar med e-postmarknadsföring. Men några generella siffror att benchmarka mot tycker inte Alexandra Jonsson, senior key account manager på byrån Webpower, att man ska använda.

– Alla frågar vad som är en bra öppningsfrekvens. Men det första du ska göra är att lära känna din databas – innan du sätter några mål. För även om 30 procent öppnar ditt brev och det är en bra siffra, så brukar jag säga att det fortfarande är 70 procent som inte öppnat det. Du gör fortfarande något fel.

Nyckeln till att förbättra sina siffror anser Alexandra Jonsson är segmentering. Både ämnesrad och innehåll bör vara dynamiskt och anpassat till mottagaren – genom att man använder vad som kallas persuasion profiling.

Alexandra Jonsson Webpower
Alexandra Jonsson, Webpower.
– Vi går mer och mer mot att titta på vad det är som gör att varje individ agerar. Alla går igång på olika saker. Vissa gillar bästa pris, andra rekommendationer. Mät vad folk reagerar på och dela in dem i grupper. Med en segmenterad databas kan man skicka ut dynamiska mejl, då kan du se om ni är duktiga eller dåliga, säger Alexandra Jonsson.

Läs mer: Så mäter du din marknadsföring, del 2

Det är också viktigt att mäta andra faktorer, exempelvis hur mottagarna läser mejlen – kanske surfar 80 procent på mobilen, då behöver informationen och landningssidan vara anpassad till det. Man bör också ta reda på vilken dag och tid som utskicken får bäst effekt, råder Alexandra Jonsson.

Genomsnittlig öppnings- och klickfrekvens i olika branscher (källa: MailChimp)

Bransch Öppningsfrekvens Klickfrekvens
Mat & lantbruk 25,83 % 3,54 %
Skönhet 19,58 %  2,31 %
Finans 21,57 % 2,97 %
E-handel 16,93 % 2,63 %
Ideella organisationer 25,71 %  2,99 %
Politik 22,88 %  2,28 %
Sport  26,05 % 3,53 %
Resor 20,57 %  2,546 % 

Fler branscher hittar du här: http://mailchimp.com/resources/research/email-marketing-benchmarks

Fakta

Du har väl inte missat våra kurser inom Internetworld Academy, där våra rutinerade lärare lyfter dina digitala kunskaper till nästa nivå? Vi erbjuder för närvarande tre certifieringsutbildningar samt kursen SEO Essentials.
Läs mer och anmäl dig: www.webbdagarna.se/academy/startsida