Gedigna kunskaper inom Google Adwords är ett måste för den moderna marknadsföraren. Vi bad Google Adwords-experten Katarina Sonnenberg att dela med sig av tre tips om hur man lyckas med sin Adwords-investering. Katarina är lärare på Internetworld Academys kommande kurs i Google Adwords. Läs mer om vår introduktionskurs i Adwords: http://www.webbdagarna.se/academy/adwordsintro-28maj
Sätt upp tydliga mål
Det är viktigt att sätta upp tydliga mål innan du startar ditt Adwords-konto. Det kan vara nyckeltal såsom antal klick, konverteringar eller hur mycket en konvertering får kosta. Adwords mätbarhet går inte att jämföra med andra marknadsföringskanaler. Du kan mäta i princip allt och har möjligheten att effektivt arbeta mot dina uppsatta mål och kontrollera hur mycket du vill spendera och hur mycket ett klick eller en konvertering är värd.
Om du inte redan har ett tydligt mål kan du enkelt skapa ett nytt baserat på den data som finns att tillgå. Driver du en e-butik kan du sätta upp ROAS-mål i Adwords och enkelt styra och hålla kolla på att du alltid får tillbaka på din mediainvestering. Du kan med andra ord bestämma exakt hur mycket du vill investera i Adwords för att få lönsamhet.
Läs mer: "40 % av kunderna hittar oss på nätet"
Lägg tid på annonserna
Tänk igenom vilket budskap du vill förmedla i din annons. Lyft fram usp:ar och lägg gärna till erbjudanden eller pris. Uppmuntra alltid till någon form av ”call to action” genom att använda dig av uppmaningar i form av: Köp billigt här, läs mer, signa upp dig nu och så vidare. Dessutom ska sökordet alltid finnas med, både i annonsen och på landningssidan. Bra innehåll på landningssidan ger inte bara fördelar organiskt utan bidrar även till lägre klickkostnader.
Skriv alltid fler annonser för att kunna utvärdera vad som ger bäst resultat. Var syns sökordet i annonsen, går det att öka ctr (click-through rate) genom att skriva sökordet fler gånger eller tidigare i meningen, vilket budskap fungerar bättre, kan en annan landningssida vara bättre?
Häng med i den mobila utvecklingen
Antalet personer som söker via mobilen ökar kraftigt och det är en utveckling som kommer att fortsätta över tid. Trots att konverteringarna via mobilen inte ökar lite kraftigt som trafiken är det viktigt att synas mobilt eftersom många använder den i researchsyfte, vilket gör att mobilen blir ett steg i köpprocessen.
Satsa på en mobilvänligt sajt, skriv annonser som är mer anpassade för mobilen och utnyttja de ad extensions som finns. Förutom callout extensions och sitelinks som jag tycker alla annonser ska ha, finns ad extensions som enbart fungerar på mobilen. ”Click to call” ger en ringknapp i annonsen och ”click to download” låter besökarna ladda ner appen direkt från annonsen. Med Sitelinks är du mer användarvänlig vilket resulterar i en högre click-through rate.
Läs mer: Så här använder du geotargeting
Katarina Sonnenberg har stor kunskap inom onlinemarknadsföring och arbetar i dag med mediaköp och kampanjhantering för några av Sveriges mest spännande varumärken i kanaler som Google, Youtube, Facebook och Bing. Hon har bred erfarenhet av att arbeta med företag och organisationer inom olika branscher och med olika utmaningar och målsättningar.
Tillsammans med Sveriges bästa kursledare och auktoriteter från den digitala arenan arrangerar Internetworld Academy certifieringsgrundande heldagsprogram med max 15 deltagare per tillfälle. Det är här vi tar inspirationen från Webbdagarna och förvandlar den till konkret kunskap – som lyfter dig, ditt cv och ditt företag till helt nya nivåer. Läs mer om alla våra kurser.