– Hola chico, como estas? Querio un cappuchino y un copa de acaii, gracias.

Louise Fritjofsson skrattar åt sin knackiga spanska och tar resten på engelska. Hon har kommit överens med personalen på det lilla cafét Caffe Centro där hon köper sin frukost om att hon ska göra sina beställningar på spanska. Hon vill hålla igång språket, och då räcker det inte att lyssna på podcasts, konstaterar hon. Till cappuchinon beställer hon en plastmugg med müsli och bäret acai, det senaste i frukostväg bland San Franciscos hälsomedvetna.

– Det här är den ultimata frukosten, smakar som glass, men ska tydligen vara bra för dig, säger Louise Fritjofsson.

Vint

“Jag har länge haft en dröm om att göra något stort och det gör man inte i Skandinavien. Det här handlar om en större internationalisering och det är härligt. Jag får testa mina vingar”, säger Louise Fritjofsson, vd och medgrundare till Vint, här under ett yogapass i parken South Park. Foto: Madelene Eifrem.

Hon tar acai-muggen i ena handen och cappuchinon i den andra, passerar den lummiga lilla parken South Park och sneddar över en tvärgata. Två minuter senare är hon på Vints kontor, ett vitkalkat rum som får fungera som både kontor för fyra anställda och träningsutrymme för instruktörer och kunder. På golvet ligger yogabollar, hantlar, kettleballs och en balansplatta, bland många andra träningsredskap.

Läs mer: Evernotes vd vill ge dig superkrafter

Vint är en träningstjänst som kopplar ihop användare med personliga tränare. I appen kan användaren boka in sig på träningspass när och var det passar den. I amerikanska medier har Vint blivit beskrivet som en peer-to-peer-tjänst för träning och träningsvärldens svar på Uber. Louise Fritjofsson, tidigare Eriksson, som är vd på bolaget, har sedan företaget startade för 1,5 år sedan tillbringat mycket tid i San Francisco. Sedan augusti förra året jobbar hon heltid från kontoret i Soma, south of Market, det hippa kvarteret där många av Silicon Valleys mest uppmärksammade startups huserar.

Tjänsten har nu varit igång i åtta månader på amerikansk mark och Louise Fritjofsson tvekar en sekund när hon får frågan hur de första månaderna gått.

– Vore jag amerikan hade jag sagt att det går skitbra och att vi kommer ta över världen. Men nu är jag svensk så jag säger att: “det här går bra, men det här jobbar vi på”, säger hon.

Och just kommunikation på amerikanska är något Vint kämpar med att anpassa sig till. Svenskarna på bolaget har under den första tiden dragit många lärdomar av hur amerikansk kultur och kommunikation fungerar.

Vint
Eva Qvam (till höger), som har jobbat med Louise Fritjofsson sedan 2012, demonstrerar en app hon upptäckte i helgen och som har flera funktioner som Vint kan inspireras av. Foto: Madelene Eifrem.
– Vi svenskar tänker att vi kan amerikansk kultur eftersom vi sett filmer från Hollywood och varit i New York på semester. Så är det inte, det är en grundläggande annorlunda kultur jämfört med Sverige, säger hon.

Konkret kan det ta sig uttryck i att ett svenskt ordval, eller skämt, inte fungerar bland amerikaner. Svart humor, eller ironi, fungerar exempelvis inte alls, enligt Louise Fritjofsson

– I Sverige kan man göra kampanjer och roliga annonser grundat på ironi, man kan skämta om sig själv och vara ganska hård. Men sådant ska man vara försiktig med här.

Det kan också handla om hur de positionerar en ny funktion. Något som på svenska ses som “kan vara bra att ha” blir i amerikanska händer jättestort när det presenteras för användarna. Det ligger i kulturen, enligt Louise Fritjofsson, att bygga upp en hajp kring appen. Hon är tacksam över att communityansvariga Samantha Stein tidigt började på bolaget. Som amerikan kan hon avgöra vad som går hem i San Francisco.

Läs mer: Professorns tips för entreprenörer i Silicon Valley

Klockan har blivit tio den här måndagsförmiddagen och det är dags för veckomöte. Förutom Samantha Stein och administrativa chefen Eva Qvam är också de tre små hundarna Snoop Dogg, Otto och Bonnie med på mötet. Louise Fritjofsson går igenom vad som är på gång i veckan och ser till att ingen har för stor arbetsbelastning. Men den största delen av mötet ägnas åt att ingående prata om hur olika funktioner i appen ska fungera. Hur ska de få användare som laddat ner appen att snabbt boka sin första träning? Och är det en bra idé att be om användarnas telefonnummer för att sedan ringa upp dem?

Sådana här detaljfrågor funderar Louise Fritjofsson mycket på just nu. De vill justera tjänsten så att den fungerar så bra som möjligt medan de fortfarande verkar på enbart en marknad. Sedan vill Vint ta in en investeringsrunda för att kunna expandera i USA. Pengarna ska räcka till att lansera tjänsten i minst tre städer. Vilka det blir är ännu inte bestämt, men Louise Fritjofsson nämner Los Angeles som en möjlig kandidat, då det finns intresse hos både användare och instruktörer och inte minst ett bra klimat.

Vint
Under veckomötet går administrativa chefen Eva Qvam, communityansvariga Samantha Stein och vd Louise Fritjofsson genom veckan och diskuterar förändringar i tjänsten. Foto: Madelene Eifrem.
Just det kaliforniska klimatet var en anledning till att Vint startade sin USA-satsning i San Francisco. Det i kombination med att San Francisco-borna är hälsomedvetna och har gott om pengar men lite tid. Dessutom kryllar det av teknikkunniga människor och early adopters.

– Utöver det har vi hela investerarspåret. Vi är i en marknad där investerarna ser Vint-tröjor och Vint-träningar. Det ger en bra känsla inför nästa runda, säger hon.

När de först lanserade tjänsten i San Francisco var det enligt modellen att användaren betalade för varje träningstillfälle, men snart stod det klart att det blev ett hinder. De lade till en prenumerationsmodell där användaren betalar 95 dollar i månaden och får träna hur mycket han eller hon vill. Redan första månaden fördubblades antalet träningar. Den genomsnittliga användaren tränar i dagsläget åtta gånger i månaden.

En annan förändring de snabbt gjorde var att de tog bort möjligheten att träna ensam med en instruktör eftersom det visade sig att de flesta föredrog att träna tillsammans med andra.

I Stockholm sitter fortfarande företagets fyra utvecklare. Att ha halva teamet i Stockholm och halva i USA är en utmaning. Louise Fritjofsson förberedde sig inför flytten genom att be om råd från andra svenskar med liknande erfarenhet. På listan finns bland annat Björn Jeffery på Toca Boca, Gustaf Ahlströmer på Airbnb, investeraren Hampus Jakobsson och Daniel Ek och Martin Lorentzon på Spotify.

– Majoriteten av människor som kan ge dig något är inte omöjliga att få tag på. Det kan vara en kort fråga på mejl eller en träff över en kaffe. Den tiden ger mig alltid tio gånger mer än att gå på en allmän nätverksträff.

Så när något känns motigt påminner de sig om att andra upplever samma sak.

– Då behöver man inte tänka att allt går åt helvete och det är bara vi som känner så här. Utan då vet vi att – nu upplever vi det här, men andra personer har upplevt samma sak. Ja just det, det här är normalt.


Du har väl inte missat våra kurser inom Internetworld Academy, där våra rutinerade lärare lyfter dina digitala kunskaper till nästa nivå? Vi erbjuder för närvarande tre certifieringsutbildningar samt kursen SEO Essentials.
Läs mer och anmäl dig: www.webbdagarna.se/academy/startsida

Fakta

Vint går ut på att koppla ihop träningssugna människor med personliga instruktörer. Bokning görs via appen och där bestäms också var och när träningen ska ske. Användaren kan antingen betala 15-20 dollar per träningstillfälle eller betala en månadsavgift på 95 dollar och då träna obegränsat.
Företaget grundades 2013 av Louise Fritjofsson, Arvid Janson, Magnus Hult och Leo Giertz.
Har investering på 1,8 miljoner dollar från Creandum samt affärsänglar.
Vint lanserades 13 augusti 2014 i San Francisco. Planen är att expandera till ytterligare tre amerikanska städer.
Vint är Louise Fritjofssons tredje bolag. Hon har tidigare drivit e-handelsbutiken Popsox och annonsnätverket Adprofit.

Trenden kring träning och att leva hälsosamt är stark i både USA och Sverige just nu. Men i takt med att trenden växer kommer fler larmrapporter om ohälsosam träning. Eftersom Vint samlar in data kring användarnas träningsmönster kan de se om någon användare skulle utveckla ett ohälsosamt träningsmönster. “Dessutom tränar du med instruktörer och får där en person som kan säkerställa en hälsosam inställning till träning”, säger Louise Fritjofsson.