När Webbdagarna kommer till Clarion Hotel Post i september har vi ROI i blickfånget. ROI är huvudtemat för hela eventet – att mäta, utvärdera och räkna hem sina digitala satsningar är mer aktuellt än någonsin. Det går inte längre att skylla på att det är krångligt att följa användarnas väg till avslut då det numera finns kunskap, modeller och verktyg som gör det enklare att följa upp effekten av sin digitala marknadsföring. Ju fler nya kontaktytor och kanaler som dyker upp och ska hinnas med, desto viktigare blir det att prioritera och fokusera på det som ger bäst resultat för just ditt företag eller din organisation.

Yasmin Tilles
Med hjälp av konkreta programpunkter som berör hur du kan mäta effekten av och räkna hem dina satsningar i till exempel sociala medier, programmatic och sök, kommer vi att ge dig verktygen du behöver för att göra smarta och lönsamma affärer på nätet. Applicerbara lärdomar och praktiska tips får vi bland annat från Adlibris, som lyckades vända en minskad försäljning på 7,7 procent år 2013 till en ökning med 10 procent i december 2014 med hjälp av datadriven affärsutveckling, a/b-tester och webbanalys. Sofia Rådström, produktägare, och Jenny Cahier, webbanalytiker, är med oss på scen.

Läs mer: En efterlängtad förlängning av Webbdagarna

Men ROI kan även handla om mjukare och bredare värden. Om investeringar i bra kundbemötade som leder till ett ökat kundengagemang. Om att satsa på en ny företagskultur och struktur som ger nöjdare och mer effektiva medarbetare. Det kan också handla om att investera i projekt som är större än, men ändå kopplade till, den egna kärnaffären för att det i ett mer långsiktigt perspektiv gynnar både samhället och företaget.

Den andra aspekten av ROI på Webbdagarna Göteborg är att vi vill ge dig hög ROI på din eventupplevelse. Vi känner en enorm tacksamhet över att du som deltagare väljer att lägga ner tid, pengar och engagemang på Webbdagarna i två hela dagar. Vi ska se till att du får ut maximalt av eventet och kommer därför att fylla på med ännu fler frukostseminarier, workshops och programpunkter där du kan fördjupa dig i högaktuella ämnen.

Trots att förra årets event i Göteborg fick det bästa betyget någonsin från besökarna vill vi lyfta eventet ytterligare en nivå. Här kan du läsa om nyheterna inför höstens event.

Vi har en del kvar att göra – inte minst behöver Webbdagarnas Spotifylista, som utlovat, putsas till så att antalet nya följare slår nya rekord i september. Vi ses då!


Yasmin Tilles är eventchef för Webbdagarna

Fakta

Pengar i sjön eller genomtänkt investering? Vet du vilken effekt din marknadsföring får och om den satsning du gör lönar sig? Årets superaktuella tema på Webbdagarna Göteborg 23 - 24 september är ROI, allt från intäkter till viral spridning. Boka din biljett innan den 17 juni, så sparar du 2 000 kronor: www.webbdagarna.se/goteborg