Gamification, eller "spelifiering" är en trend som vuxit sig allt starkare de senaste åren, inte minst i marknadsföringssammanhang. När nya Mad Max-filmen nyligen hade premiär i Sverige tog marknadsförarna hjälp av Instagram för att lansera en gamification-baserad kampanj.

gamification
Instagram användes som en gamification-plattform vid lanseringen av den nya Mad Max-filmen i Sverige.

Uppdragsgivaren, filmbolaget Warner Bros, samarbetade med mediabolaget Wicked Society som grundades för knappt ett år sedan. Wicked Society har tidigare arbetat med kunder som Björn Borg och hamburgerkedjan Max.

Kampanjen på Instagram utformades som en skattjakt med interaktiva inslag, där man samarbetade med några utvalda svenska Instagram- och Youtube-profiler. Genom att leta efter ledtrådar i de bilder som laddades upp kunde man slutligen hitta fram till en skatt.

– Vi ville skapa något som gav mervärde för användaren och där man skulle aktiveras och få chans att interagera. Att sticka ut i mediabruset är inte det lättaste idag, därför är vi mer än nöjda med att vår kampanj lyckades så bra. Framförallt eftersom vi lyckas aktivera en målgrupp som är känd för att vara svårare att aktivera, säger Robin Årman, medgrundare av Wicked Society, i ett pressmeddelande.

Här hittar du tävlingen på Instagram: @madmaxfuryroad_tavling

Läs mer: Tre startup-bolag att hålla ögonen på


Pengar i sjön eller genomtänkt investering? Vet du vilken effekt din marknadsföring får och om den satsning du gör lönar sig? Årets superaktuella tema på Webbdagarna Göteborg 23 - 24 september är ROI, allt från intäkter till viral spridning. Boka din biljett innan den 17 juni, så sparar du 2 000 kronor: www.webbdagarna.se/goteborg