Sedan 2006 har Internetworld utsett årets mest lovande startup-bolag med en koppling till webb och digitala kanaler.
Överst på den allra första listan hamnade företaget Kenet Works, som sedan såldes till Yahoo. Mannen bakom var Gustav Söderström, som i dag är produktchef på Spotify. Andra spännande företag på premiärlistan var Kreditor (numera Klarna), Zoovillage och Inkclub.

Bolag som Polar Rose, Booli, Soundcloud, Videoplaza, Bambuser, Truecaller, Spotify, Kundo, Izettle och Tictail har också funnits med på listan genom åren. (Jo, självklart har vi listat många bolag som sedan inte lyckats också, men det är roligare att minnas de goda exemplen.)
I dag dyker det upp så många nya startupbolag med koppling till webb och digitala kanaler att vi inte kan skriva om dem alla. Varje vecka får jag en handfull mejl från entusiastiska entreprenörer som vill berätta varför just deras bolag kommer att lyckas på en marknad med allt tuffare konkurrens.
Och hänger det enbart på entusiasm och passion har startupbolagen inga större problem. För några veckor sedan besökte jag Sting Day, där investerare, journalister med flera minglar med och lyssnar på 65 nya startupbolag inom bland annat webb, media, life science och cleantech. Energin på eventet, liksom på många andra startup-event, var fantastisk. Känner du dig någon gång lite trött och energifattig, leta upp en entreprenör och be honom eller henne berätta om sin affärsidé.
På vår lista placerar vi startupbolag som har tjänster eller produkter med en koppling till webb och digitala kanaler.
Följande kriterier måste vara uppfyllda för att företagen ska kunna vara med och konkurrera om en listplats:
- Bolagen ska använda nätet på ett nyskapande sätt.
- De ska förväntas slå igenom 2015 – 2016.
- De ska uppvisa en potential att förändra världen/marknaden/konsumentbeteende/sin marknadsnisch.
- De ska sticka ut i mängden, ha det där lilla extra som ger som chans att slå.
- De ska, i den mix de utgör på vår lista, spegla samtid och rådande trender.
- De ska ha en tydlig affärsidé, med en plan för att tjäna pengar (eller uppfylla andra mål, exempelvis att förändra beteenden).
- De ska befinna sig i en uppstartsfas, men ha lanserat sin tjänst/produkt.
- De ska inte ha varit med på vår lista tidigare.
Nu drar vi igång nomineringarna till Startuplistan 2015. Ta chansen att tipsa oss om ett (eller flera) startupbolag som har tjänster eller produkter med koppling till webb och som du tror kommer att slå igenom under 2015 eller 2016. Det kan vara ditt eget bolag eller någon annans, vi välkomnar alla nomineringar som uppfyller kriterierna ovan.
Här kan du nominera bolag till startuplistan!
Utöver att titta på de nomineringar ni bidrar med gör vi även ett digert eget insamlingsarbete. Hela året samlar vi på oss information om bolag och personer som vi stöter på i vårt redaktionella arbete. Vi kontaktar även inkubatorer, acceleratorer, riskkapitalbolag, högskolor, startuphubbar och personer i branschen som är insatta. Alla tips och uppslag researchas och bedöms av juryn.
Vi ser fram emot en fantastiskt spännande Startuplista 2015!
Läs mer:
Pengar i sjön eller genomtänkt investering? Vet du vilken effekt din marknadsföring får och om den satsning du gör lönar sig? Årets superaktuella tema på Webbdagarna Göteborg 23 - 24 september är ROI, allt från intäkter till viral spridning. Boka din biljett innan den 17 juni, så sparar du 2 000 kronor: www.webbdagarna.se/goteborg