Facebook är i dag ett av de företag som har allra störst inflytande över utvecklingen på nätet. Internetworld frågade fyra svenska experter om hur Facebooks utvecklingsarbete kommer att påverka hela ekosystemet på nätet. Först ut är Deeped Niclas Strandh, sociala medier-specialist på United Power och Sarah Larsson Bernhardt, sociala medier-specialist på Knowit, som tillsammans driver konceptet Social by default.

Vad betyder en satsning som Instant articles för medieföretagen som publicerar på plattformen?

– Instant articles är en ganska logisk följd av att nätverket genererar mycket trafik till andra plattformar. När Facebook nu integrerar artiklarna för snabb åtkomst blir det en utmaning för mediernas egen affär igen – hur ska man kunna äga sin data men samtidigt inte ha kontroll över själva publiceringsplattformen. Generellt tror jag att traditionella medier behöver förändra sin självbild och sin egen affär – de är innehållsleverantörer snarare än publicister i den nya mediavärlden.

Deeped Niclas Strandh Sarah Larsson Bernhardt
Deeped Niclas Strandh är sociala medier-specialist på United Power och Sarah Larsson Bernhardt är sociala medier-specialist på Knowit. Tillsammans driver de konceptet Social by default.

Att Facebook börjat doppa tårna i funktioner för penningtransaktioner, vad innebär det?

– Facebook kommer med stor sannolikhet att utveckla en enkel betallösning à la Paypal. Det innebär i sig en ny logik i e-handelslösningar. Vad hindrar att man framöver, även i butik, tar betalt med hjälp av Facebook? Här testar de redan sig fram och har börjat dela ut beacons till butiker som bygger på deras lokaliseringstjänst Place Tip. Facebook är inte först med att fundera över det här. Men Facebook behöver inte heller vara först – för de är störst.

Läs mer: "Därför måste våra politiker bli bättre på digital kommunikation"

Har Facebook en ambition att bli synonymt med internet för sina användare?

– De håller på att bli en del av vår digitala infrastruktur. Och vill vara en självklar del av vår vardag. Varje val de gör handlar inte bara om uppdateringar utan om att bygga ett one-stop för dina nyheter, dina vänner, din shopping, och framöver ditt filmtittande. Facebooks mål är att alltid utgå från personen som använder plattformen. De vet att så länge användaren stannar så lever de vidare – om de därmed kan skapa nytta och värde så vinner de.

Är det rimligt att tro att någon ska kunna bryta Facebooks dominans inom sociala medier längre?

– Trenden går mot att ”privacy is the new black” och här finns Facebooks största utmaning. Det som på riktigt kan hota Facebook är om de snubblar på den personliga integriteten på ett sådant sätt att människor känner sig mer otrygga på Facebook än vad de ser värdet av Facebook som social plattform. Eftersom Facebooks affär bygger på just personlig data skulle det kunna innebära att de snabbt tappar en stor del av sin affär. Men så länge de lyckas balansera den utmaningen och fortsätter upplevas relevanta för användarna så finns det egentligen inget som indikerar att Facebook kommer att förlora sin dominans.

Läs mer: Facebook justerar nyhetsflödet ... igen


Med programpunkter om bland annat webbanalys, a/b-tester och konvertering samt huvudtemat ROI kommer Webbdagarna Göteborg 23 – 24 september att göra mer för dina digitala affärer än något annat event. Skynda innan platserna tar slut, aldrig har vi sålt så många biljetter redan före sommaren som i år! Läs mer och anmäl dig HÄR.