Maria Gustafsson är kommunikationsstrateg, rådgivare och föreläsare om sociala medier. Hon driver det egna företaget Miku Kommunikation & Utveckling.

Vad betyder en satsning som instant articles för medieföretagen som publicerar sig på plattformen?

– De får nya sätt att interagera med sina läsare och följare. Det blir möjligt att arbeta med tonalitet på ett sätt man är van att arbeta med från andra medier. Konkret så ger man utrymme för att arbeta med rörliga bilder på helt andra sätt än nu. Detta nya för med sig större krav på innehållets kvalitet så kanske att man väljer att göra färre inlägg med högre kvalitet vilket kan gynna företagen. Jag får ofta frågor av mina kunder om det går att göra Facebookinlägg på annorlunda sätt, så att de syns bättre och även känns mer som företagens egna. Instant articles kan vara svaret på det.

Läs mer: Så styr Facebook utvecklingen på nätet (del 1/3)

Att Facebook börjat doppa tårna i funktioner för penningtransaktioner, vad betyder det?

– Kanske kommer Facebook vara vår bank i framtiden? Eller betallösning som PayPal med flera? Eller finansiering för startups och andra verksamheter? Tänk det växande intresset att sälja sina saker till andra privatpersoner som vi gör i dag på exempelvis Blocket. Med penningtransaktioner i Facebook så kan användarna stanna kvar där för att köpa och sälja i stället för att gå vidare till andra webbplatser och betaltjänster. Redan i dag finns många köp- och säljgrupper på Facebook. Om Facebook även kan hantera betalningen också finns det stora pengar att tjäna för dem. 

Maria Gustafsson

Har Facebook en ambition att bli synonymt med internet för sina användare?

– Nej, jag tror att Facebooks ambition är att vara "top of mind". Det vill säga det första stället som användarna går till för att uppdatera sig om och kommunicera med sina vänner. Även för att hålla koll på sina intresseområden genom sidor, grupper och events. Jag tror att Facebook hellre är en del av ett sammanhang för sina användare än deras allt på internet. Det är en gammal sanning att det ökar sårbarheten för en verksamhet att lägga alla ägg i samma korg och jag utgår från att Facebook är smartare än så.

Är det ens rimligt att tro att någon ska kunna bryta Facebooks dominans inom sociala medier längre?

– Så har vi tänkt om andra stora företag och tjänster som vi upplever som självklara. Vi får se. Men Facebook är beroende på bransch och intresse en användbar yta för hela livet, inte enbart privat eller enbart professionella uppgifter. Genom att Facebook splittar upp i exempelvis olika appar som Messenger och Groups för avgränsade användningsområden ökar deras attraktionskraft. Särskilt Groups tror jag mycket på, det används redan i många professionella syften för att kommunicera i arbetsgrupper i stället för svåranvändbara intranät.

Läs mer: Så lyckas du med video på nätet


Med programpunkter om bland annat webbanalys, a/b-tester och konvertering samt huvudtemat ROI kommer Webbdagarna Göteborg 23 – 24 september att göra mer för dina digitala affärer än något annat event. Skynda innan platserna tar slut, aldrig har vi sålt så många biljetter redan före sommaren som i år! Läs mer och anmäl dig HÄR.