Fredrik Wass är senior rådgivare på kommunikationsbyrån Intellecta Corporate med ett förflutet som journalist. Han bloggar om den digitala utvecklingen på Resumé samt Bisonblog.se.

Vad betyder en satsning som instant articles för medieföretagen som publicerar sig på plattformen?

– Det innebär tillgång till en snabb och stor plattform med potentiellt större räckvidd än egna kanaler, även om det framförallt gäller globala aktörer. Samtidigt innebär det även ett visst mått av kontrollförlust att inte äga den egna kanalen utan behöva förlita sig på Facebooks ekosystem för att nå ut med innehållet. Vad händer när Facebook skruvar i algoritmerna så att det blir svårare att nå ut med vanligt organiskt innehåll och kanske vill styra olika aktörer ännu hårdare mot Instant articles och de kommersiella alternativen? Den förändringen har redan börjat och det är ganska enkelt att se hur det fortsätter.

Läs mer: Så styr Facebook utvecklingen på nätet, del 1

Läs mer: Så styr Facebook utvecklingen på nätet, del 2

Att Facebook börjat doppa tårna i funktioner för penningtransaktioner, vad betyder det?

– Det känns som en naturlig utveckling med tanke på hur mycket som hänt på området bara de senaste åren. iZettle, Square och andra aktörer satte eld i baken på bankerna som reagerade med bland annat Swish-tjänsten i Sverige. Det är lite hela havet stormar när det gäller direktbetalning och e-handel just nu. Det är ganska logiskt att Facebook vill knyta ett ännu starkare grepp om användaren genom att även bli en bankaktör, eller i alla fall en betalväxel. Inte nog med att Facebook vet vilka vi pratar med och vad vi pratar om, i framtiden blir det antagligen ännu enklare för företaget att se exakt hur vi spenderar våra pengar.

Fredrik Wass
Fredrik Wass är senior rådgivare på kommunikationsbyrån Intellecta Corporate med ett förflutet som journalist.

Har Facebook en ambition att bli synonymt med internet för sina användare?

– Det är spännande, för när jag för åtta år sedan träffade Jamie Kantrowitz som då var vice vd för MySpace, så pratade hon om en framtid där mycket av det vi förknippar med internet skulle gå via någon form av plattform eller portal. Även tidiga svenska portaler som Passagen och Torget hade ju det tänket. Och nu är vi där igen, med ett fåtal gigantiska aktörer som alla vill knyta till sig användarna till sitt eget ekosystem, med dess egna regler och kommersiella villkor. Så ja, jag tror att Facebook gärna vill vara en samlingsportal för både egna och andras tjänster, innehåll och kommunikationsvägar.

Är det ens rimligt att tro att någon ska kunna bryta Facebooks dominans inom sociala medier längre?

– Jag tror att mycket beror på om Facebooks ambitioner att bli ett identifikationssätt på nätet lyckas. Får de till en lösning där vår Facebookinloggning kan fungera som en säker id-handling som kan användas av andra sajter och tjänster så kommer de kunna fortsätta ha ett stort försprång med enormt bra insikter om sina användare, som i sin tur kan paketeras och erbjudas annonsörer och kommersiella partners.


Med programpunkter om bland annat webbanalys, a/b-tester och konvertering samt huvudtemat ROI kommer Webbdagarna Göteborg 23 – 24 september att göra mer för dina digitala affärer än något annat event. Skynda innan platserna tar slut, aldrig har vi sålt så många biljetter redan före sommaren som i år! Läs mer och anmäl dig HÄR.