Ericsson

När Linkedin presenterar listan över de tio mest inflytelserika svenska varumärkena på Linkedin hamnar Ericsson och Spotify i topp (se hela listan nedan). Det viktigaste urvalskriteriet när listan togs fram var hur bra företagen är på att skapa engagemang bland både anställda och kunder.

Listan över de tio mest inflytelserika varumärkena på Linkedin i Sverige:

1. Ericsson
2. Spotify
3. Skanska
4. H&M
5. IFS
6. Nordea
7. Volvo Lastvagnar
8. Mercuri Urval
9. SKF Group
10. Saab

– Nyckeln till att skapa engagemang är hög kvalitet och personligt och relevant innehåll som är till hjälp för kunder och anställda, säger Maria Wade på Linkedin i Sverige.

Linkedin tipsar om vilket slags åtgärder som flera av de ledande företagen har gemensamt:

  • De har anställda som delar deras innehåll med deras nätverk.
  • De har anställda som gör inlägg som stödjer varumärkets egna inlägg.
  • De delar ofta uppdateringar på deras företagssida på Linkedin.
  • De använder sponsrade uppdateringar.
  • De publicerar i genomsnitt 12,6 uppdateringar i veckan.

Enligt Linkedin har man i dag över två miljoner svenska användare registrerade.

Läs mer: Så marknadsför du företaget på Linkedin - åtta konkreta åtgärder


Med programpunkter om bland annat webbanalys, a/b-tester och konvertering samt huvudtemat ROI kommer Webbdagarna Göteborg 23 – 24 september att göra mer för dina digitala affärer än något annat event. Skynda innan platserna tar slut, aldrig har vi sålt så många biljetter redan före sommaren som i år! Läs mer och anmäl dig HÄR.