Snapchat blir en allt viktigare kanal för digital marknadsföring. När Malmöfestivalen drar igång den 14 augusti kommer Sveriges första professionella snapchattare att bidra till rapporteringen. Hon heter Mona Hadad och rekryterades givetvis ... med hjälp av Snapchat. Över 100 personer sökte jobbet genom att presentera sig själva under tio sekunder. Därefter fick 14 utvalda skicka in "snaps" på totalt 50 sekunder för att visa hur deras rapportering från festivalen skulle kunna se ut.

Snapchat-marknadsföringen, som kompletterar festivalens marknadsföring i övriga sociala medier, har regisserats av byrån Wicked Society, som tidigare har samarbetat med företag som Twentieth Century Fox, Max och Björn Borg.

Vilken målgrupp når man via Snapchat och vilka förhoppningar har ni när det gäller räckvidden?

– Snapchat växer snabbt och Sverige är en av de största marknaderna sett till procentuell användning i målgruppen 12-25 år. Extra populärt är det i de lägre åldrarna som oftast är early adopters. På drygt två veckor har Malmöfestivalen fått över 1 000 följare och den siffran kommer att fortsätta stiga snabbt när festivalen drar igång. Flera av de större svenska kontona som drivs av sociala mediestjärnor, som vi jobbar med, har omkring 20 000 följare, säger Jonathan Liedman på Wicked Society.

Wicked Society
Jonathan Liedman på Wicked Society tror att Snapchat kommer att bli en allt mer viktig kanal för företag som vill marknadsföra sig.

Vilka är de viktigaste sakerna att tänka på för ett företag som vill marknadsföra sig med hjälp av Snapchat?

– Att tala samma språk som sina följare. Anpassa dig efter de förutsättningar som finns och spegla målgruppens beteende.

Tror du att Snapchat kommer att fortsätta att växa i Sverige?

– Absolut! Trenden är att fler i målgruppens överkant börjar hitta hit. Det tillkommer hela tiden nya funktioner som även gör det fördelaktigt för varumärken att synas här, säger Jonathan Liedman.

Följ rapporteringen på Snapchat genom att lägga till: malmofestivalen

Läs mer: Skattjakt på Instagram ska lyfta nya Mad Max-filmen


Med programpunkter om bland annat webbanalys, a/b-tester och konvertering samt huvudtemat ROI kommer Webbdagarna Göteborg 23 – 24 september att göra mer för dina digitala affärer än något annat event. Skynda innan platserna tar slut, aldrig har vi sålt så många biljetter redan före sommaren som i år! Läs mer och anmäl dig HÄR.